Danska Defecto signar med Black Lodge / Sound Pollution!

Danska Defecto signar med Black Lodge / Sound Pollution!

Black Lodge presenterar stolt sin senaste signing, danska Defecto som släpper sitt nya album ”Nemesis” den 2 mars 2018.

Defecto är Danmarks nya musikaliska stjärnskott och en av de främsta nykomlingarna till den starkt växande progressiva metalscenen. Bandets låtar kännetecknas av melodiska refränger, massiva riff, brinnande gitarrsolon och slagkraftiga symfonier med en modern känsla. Efter att ha blivit upptäckta av den flerfaldigt belönade producenten Flemming Rasmussen (Metallica, Morbid Angel, Rainbow) är Defecto utan tvekan en av de mest lovande banden att komma från Danmark sedan Volbeat.

2 mars släpper Defecto sitt andra och hett efterlängtande andra album ”Nemesis”. Skivan har redan fått ett varmt mottagnde bland internationella musikskrifter och fått full pott hemma i Danmark. Med ”Nemesis” är bandet ute efter att skapa låtar som har en kraftig och direkt påverkan på lyssnaren. Fokus ligger på ett låtskrivande som hellre bryter ner musikaliska såväl som mänskliga barriärer istället för att försöka passa in i en mall eller specifik genre.

Även om Defecto är relativt nya på metalhimlen, tog debuten ”Excluded” bandet runtom Europa direkt när den släpptes 2016. De har spelat slutsålda arenor och klubbar i hemlandet och även varit förband till Metallica och Rammstein.

Med ”Nemesis” skapar Defecto sig ett namn och visar sin sanna potential. Detta är ett band att hålla ögonen på framöver.

Defecto - Nemesis - Release 2 mars 2018.