Ny månad = Ny singel! Mimikry - När du var min

Ny månad = Ny singel! Mimikry - När du var min

Efter det fantastiska mottagandet av Mimikry´s och Martin Westerstrands version av Timbuktus "Alla Vill Till Himmelen Men Ingen Vill Dö" är det dags för en egen November låt!

Lämnar över ordet till bandet själva!

November är rusk och gula löv. November är vemod. Mysigt tycker vissa, andra hatar det. Oavsett så är november en passande månad för en olycklig kärlekssaga.

När du var min” blev en vemodig sång efter många stilförsök i replokalen. Hjalle kom med låten, och vi tyckte alla att den hade en jävla stark refräng (dessutom med en kul liten hint till det gamla proggbandet Träd gräs och stenar). Men hur producerar vi den? Vi försökte att göra den mer punkig med fyrtakt, vi försökte den som ballad, men nja. Punkversionen gjorde aldrig versen rättvisa, sångmelodin var för långsam och mörk för att passa med tjofadderittan-sprutt. Och ballad, nja, hur kul är det egentligen?
Nej.. sen tänkte vi; ”vad är grejen med låten? Vad vill låten och melodin?”. Jo, den är jävligt rytmisk och lite så där gunga-fram-och-tillbaka-aktig. Så vi bestämde oss för att förstärka det.

Vi har ju bestämt oss för att inte vara fega under singelsatsningen 2017/2018. Låtarna som släpps får gärna vara väldigt olik varann, istället för att vi ska släppa 12 snarlika låtar. Så vi drog fram comboy-känslan och lät Heavy spela baktakt-hihat, Åsberg fick spela lite light-ska på verserna, Mia fick nyttja sina växelbas-skills, och Brandström fick skruva fram sitt klånkigaste Fender-cowboy-sound. Sen satsade vi på att göra refrängerna stora och luftiga.

Vi tycker det blev en jäkla skön låt faktiskt, och ganska olikt det vi gjort tidigare, och det tycker vi är kul.
Hoppas ni gillar den! Gunga med och ha det bäst!

Mimikry - När Du Var Min

PS: I helgen – 4 november – spelar vi på Gefle hårdrocksklubbs 5-årsjubileum på Gasklockorna i Gävle. Tillsammans med Clawfinger. Det tror vi kommer bli helt jävla grymt kul! Och det känns som en bra live-avslutning på året. Det här blir nämligen sista spelningen för Mimikry 2017. Om bara några veckor föds en ny stjärna in i Mimikry-familjen – Heavy ska bli pappa – och då passar det bra att inte kuska runt i landet.

Men vår singelsatsning fortsätter så klart! I december kommer en låt som är ganska speciell för att vara Mimikry Vi har inte gjort en sån tidigare… Och vi fortsätter månadssläppen även efter nyår!

/Hjalle, Mia, Heavy, Åsberg, Brandström

För ytterligare info / intervjuer: carl.vonschewen@soundpollution.se