Peter Carlsohn (Jerusalem, XT) släpper idag sitt debutalbum "Out Of The Blue"

Peter Carlsohn (Jerusalem, XT) släpper idag sitt debutalbum "Out Of The Blue"

Idag släpps albumet Out of the Blue av Peter Carlsohn's The Rise över hela världen på alla digitala plattformar, samt CD och LP (Limited Blue Edition), via skivbolaget JONO och distribueras av Sound Pollution.

Tillsammans med albumreleasen släpps även en musikvideorelease för låten I Want It All. Videon är producerad av Fredrik Stjärnlöf.

Detta är Peters debutalbum som soloartist, men det finns ganska många års erfarenhet bakom detta projekt. Peter började sin musikaliska karriär på 70-talet och blev medlem i det legendariska kristna rockbandet Jerusalem 1980. Han har spelat in flera album med bandet och turnerat över hela världen. Han är också basist i Rune Edvardsen & Red Band och medlem i bandet XT, tillsammans med Björn Stigsson (Leviticus), Sonny Larsson (Motherlode), Dan Tibell (Jerusalem) och Thomas Weinesjö (Veni Domine, Cell 9, Nubian Rose).

Nu har han fokus på nya äventyr, med detta soloprojekt Peter Carlsohn’s The Rise, som består av en samling av erfarna musiker som Michael Ulvsgärd (Jerusalem), Stephen Carlson (Brotthogg, Mr Hansen Band, Gil Edwards, frilandsmusiker), Peters bror Lars Carlsohn, Svenne Jansson (Glam, Golden Resurrection, Jerusalem) och Cutta John Kåre Gullestad (Cutta, Crush, Rune Edvardsen & Red Band, Steven K Band, Heartless).

Musiken är melodisk, men inte alltför välpolerad hård rock, lätt att sjunga med i. Peter spelar bas och sjunger lead-sång på alla låtar.

- Jag är väldigt glad över det här projektet! Detta är sånger från mitt hjärta. säger Peter och fortsätter:

- Vi har haft en fantastisk tid under albumproduktionen och jag är så tacksam för mina underbara musikervänner, som har hjälpt mig att få ihop denna skiva. avslutar Peter.

Out of the Blue är skriven, arrangerad och producerad av Peter Carlsohn, inspelad av John Robin Skagerlind (Kid Million), mixad av Tobias Lindell (Europe, Mustasch, Avatar, H.E.A.T, Hardcore Superstar, Firewind/GusG, etc.) och mastrad av Thomas ”Plec” Johansson (Firewind/GusG, Ia Eklundh, Soilwork, Dynazty, H.E.A.T, Narnia, etc.) och släpps av JONO/PCM Music via Sound Pollution 7:e augusti 2020.