Reeperbahn - exklusiva nyutgåvor!

Reeperbahn - exklusiva nyutgåvor!

REEPERBAHN

Reeperbahn föddes våren ’78 av Olle Ljungström och Dan Sundquist efter två års planering och låtskrivande i olika konstellationer.

Olle hade tidigt ambitiösa drömmar om att bli något stort och tillsammans med Dan Sundqvist blir det något helt unikt, det blir fulländat med den smakfulla gitarristen Eddie Sjöberg och den stabila trummisen Peter Korhonen som bildar en för tiden väldigt kompetent musikalisk enhet som samtidigt är totalt egensinnig.

Reeperbahn blev runt skiftet 70/80 mycket populära i studentkorridorerna i Lund, Uppsala, Umeå men nådde aldrig
de breda massorna förrän de medverkade som Nürnberg 47 i Filmen G 1983.

Deras två första album Reeperbahn och Venuspassagen, emottogs av dåtida musikpress med öppen famn som underdogs eller frälsare av den goda smaken.

Dessa album har vi nu mastrat om från originaltejperna och pressat på kvalitetsvinyl för alla entusiastiska följare som nu får chansen att äga ett exklusivt HIFI alternativ till strömmad media, som har underlägsen ljudkvalitet.

Njut av Reeperbahns egensinniga pop som märkligt nog känns relevant än idag, allt från en sedan länge svunnen tid.

Reeperbahn och Venuspassagen släpps den 21 April, båda med liner-notes av ingen mindre än Mats Olsson.

Här följer en del av Mats Olsson text till det första albumet:
”Tysta starka män” och ”Cherchez la Femme”, inte direkt en titel Sex Pistols skulle kommit på.Reeperbahn var förstås bättre. Större. Mäktigare. Snyggare. Långt från sparkkängorna, nitarna, mohikanfrisyrerna. Reeperbahn var brutalt vackra på omslaget till första LP-n, som hette kort och gott ”Reeperbahn”. Olle Ljungström hade redan då en dekadent utstrålning”

Reeperbahn och Venuspassagen - release 20230421 på Wild Kingdom / Sound Pollution!