Skindred - Set Fazers - en beroendeframkallande, sci-fi-slam-dunk

Skindred - Set Fazers - en beroendeframkallande, sci-fi-slam-dunk

Efter att ha fått dansgolven att förvandlas till ett inferno strax före jul med den grymma låten 'Gimme That Boom', är Skindred nu tillbaka med ännu en omedelbar klassiker i form av 'Set Fazers'. Detta är den andra singeln från deras kommande album Smile och kan närmast beskrivas som en beroendeframkallande, sci-fi-slam-dunk som gjord för att få arenor och festivaler runt om på planeten att vibrera i sommar.

Sångaren Benji Webbe säger, 22 mars 2023; ”Med den här låten går vi dit ingen ragga-metal har gått tidigare. Vi kommer i fred, L.O.V.E och enighet, för att föra Skindreds yttre galaktiska ljudsystem till kosmos oändliga vidsträckta.”

Nu blir det galaktiska ljudsystemet attackerat av den underhållande videon till "Set Fazers". Där ses bandet jagas genom Londons gator av en fnissande lila lönnmördare. Den innehåller också sociala medier-stjärnan Shin som nyligen skapade en Skindred-formad Tik Tok-dans, vilket resulterade i att bandet bjöd in honom till inspelningsplatsen för att ta med sig sina moves till "Set Fazers".

Skindred-trummisen Arya Goggin förklarar; "Tanken med 'Set Fazers'-videon var att göra en Sci Fi meets Dancehall episk! Genom TikTok träffade vi en fantastisk dansare som heter Shin (vars dans till vår låt "Nobody" blev viral tidigare i år) och han har lagt till sin unika stil till videon också. Vi hade så roligt att filma det och kan inte vänta med att dela det med alla."

Både "Set Fazers" och "Gimme That Boom" kommer att höras på konserter under de kommande månaderna. Skindred gör både Takedown och Dominion Festivaler i Storbritannien innan de ger sig ut på en stor turné som Special Guests åt KISS på deras avskedsturné. Bandet kommer också att ta med sitt oöverträffade live-set till huvudscenerna under 2000 Trees and Maid Of Stone-festivaler i Storbritannien, plus framträdanden på olika europeiska festivaler i sommar.

Bandets nya album ”Smile” har alla de förutsättningar som krävs för att hyllas som bandets stora platta. Ett album som samlar alla aspekter av Skindreds musik – från reggae till metal, rock till pop, dub till elektro – till den mest sinnesexpanderande och potenta samlingen låtar, designade för att få stereoanläggningar att smälta runt om i världen. Det är bandet åttonde album och deras första för Earache Records, med vilka ett avtal för fyra nya album är signerat!

Skindred - Set Fazers - ute nu på Earache Records med exklusiv distribution genom Sound Pollution.

LYSSNA HÄR!