STRÖM på Stora Alvaret, Öland. Foto: Damón Zurawski

STRÖM släpper årets mest efterlängtade rockskiva, och visar första bild från kommande musikvideo

Debuterande Växjöbandet STRÖM släppte en av 2022 års mest efterlängtade rockskivor i fredags, genom Black Lodge/Sound Pollution. Efter två dygn hade albumet nått långt över 120 000 streams på Spotify och förstaupplagan av vinylen är redan en raritet då den är slutsåld hos många handlare. Skivan fick bland annat en strålande recension av Jan Gradvall i DI Weekend på utgivningsdagen.

Bandet själva kommenterar:
– Äntligen är den här! Vi är så glada över att kunna ge er STRÖMs debutskiva som vi jobbat så hårt med, från de första ackorden våren 2019 till sista ändringen på omslaget. Det har varit en kul resa, och vi hoppas att skivan gör att era hjärtan fylls med styrka och energi!

Nu skruvar STRÖM upp spänningsreglaget ytterligare då de om bara två veckor släpper sin nya musikvideo till fokusspåret "Ensam är stark". Låten handlar om de utmaningar och prövningar man möter som ensamstående förälder. I videons huvudroll kommer vi att se en känd svensk skådespelare och musikalartist. Bandets playbackscener filmades i somras på Stora Alvaret, Öland. Fotograf och klippare är Damón Zurawski/Future Legends Films. Dronefotograf är Johan Falkenberg. Regin är gjord av bandets manager, Daniel Josefsson. Videon till "Ensam är stark" släpps tisdag den 11 oktober.

Samma vecka gör STRÖM sina första livespelningar efter den uppmärksammade albumreleasen – närmare bestämt på Palladium i Växjö (14 oktober) och Nalen i Stockholm (15 oktober). I november och december spelar STRÖM även i Göteborg (med Abramis Brama) och i Karlstad (med Skraeckoedlan och Abramis Brama).

Samtidigt fylls bandets liveschema för 2023 av bokningsagent Christian "Crippe" Määttä på All Things Live Sweden: christian.maatta@allthingslive.se

STRÖMs debutalbum är licensierat till etiketten Black Lodge Records som är en del av Sound Pollution. Bandmedlemmarna har förlagskontrakt med Sony Music Publishing Scandinavia och Sound Pollution Songs.