The Oath - släpper sitt självbetitlade debutalbum på Rise Above Records

The Oath - släpper sitt självbetitlade debutalbum på Rise Above Records

Att bemästra det mörka och att kunna vrida sin kreativitet ut från sina tätaste skuggor kräver visioner,  tro och kanske viktigast av allt, synkronisering!  Alla de här egenskaperna hittar du på The Oaths självbetitlade debutalbum.

Oath är en frontalkrock mellan den svenska gitarristen Linnea Olsson och den tyska sångerskan Johanna Sadonis. Vild magi som när två främmande själar möts!

" Jag hade tröttnat på metalscenen i Stockholm , och jag ville uppleva något nytt och att få komma  ur min komfortzon , berättar Linnea. Så hon tog tåget till Berlin, en för henne helt främmande stad, utan vänner men full av möjligheter. Genom sin bästa vän, Henke från In Solitude kom hon i kontakt med Johanna. Och det klickade direkt!

Efter att ha funnit varandra och upptäckt att deras tvångstankar, önskningar och musikaliska drifter var helt kompatibla och oåterkalleligen sammanvävda, satte dom igång med att ta fram en konstnärlig masterplan  som fick namnet The Qath!

Ett stridsrop som samtidigt påminner om helgade storheter av hårdrock , punk och metal - från Sabbath , Trouble och Angel Witch vidare till Stooges och Poison Idea , och vidare till Mercyful Fate och Danzig!

Inspelad på tio dagar i Studio Cobra i Stockholm tillsammans med producenten Konie Ehrencrona vid spakarna, och med bassisten Simon Bouteloup ( Kadavar / ex - Aqua Nebula Oscillator) och trummisen Andrew Prestidge ( Angel Witch / Winters ) som tung rytmsektion. Och Linnea & Johanna, två likasinnade själar, med riff och melodier i mörkaste svart.

Och nu är det dags, med en logotyp designad av Watain´s Erik Danielsson börjar en ritual. The Oath har svurit! Tärningen är kastad .

" Det finns en hel del förhoppningar, planer och ambitioner , säger Linnea och avslutar  " Men vad som är ännu viktigare är att det är först nu , och att det nu är för evigt . "

"The Oath" släpps den 21 Mars på Rise Above Records med exklusiv distribution genom Sound Pollution.