THE WHITE BUFFALO - i Sverige

THE WHITE BUFFALO - i Sverige

The White Buffalo – eller Jake Smith som den känsloladdade baryton-rösten bakom projektet heter – har byggt upp en av den alternativa countryns mest hängivna fanskaror. Med sin bakgrund i country så väl som punk har TWB skapat sitt egna musikaliska universum och en publik som följer varje steg han tar. Sju starka album och ett målmedvetet turnerande har betalat av sig. Det färska albumet Darkest Darks, Lightest Lights är hyllat både av fans och media. Sonicgav skivan 7/10 och ger en bra beskrivning som livar i den motsägelsefulla titeln:

”Han är bufflig men ändå ömsint. Punkfostrad men innerst inne en storytellerfolksångare av den gamla skolan.”

.

Det som fick TWB att på riktigt slå igenom, först i hemlandet USA och nu mer och mer i Europa var att skaparna till Kultseriernas kultserie "The Sons Of Anarchy" fick upp ögonen för Jakes sånger och förmåga att skapa känsla och dramatik genom sin röst och musik. Dom har använt flera av TWBs låtar i sina program men främst så har signaturlåten "Come Join The Murder" blivit en hit för alla som följer serien och många andra. Andra av TWB sånger har också använts i andra TV´serier och filmer som Californication och Shelter.

Nu är White Buffalo aktuell med två spelningar i Sverige! Ikväll på KB i Malmö och imorgon på Kägelbanan i Stockholm! Båda spelningarna mer än slutsålda!

White Buffalo släpper sina skivor på Earache Records med exklusiv distribution genom Sound Pollution.

För ytterligare info, kontakta: carl.vonschewen@soundpollution.se