Trench Dogs - Stockholmiana ute nu!

Trench Dogs - Stockholmiana ute nu!

Det är fredag och om ett band kunde vara en specifik vardag så skulle Trench Dogs var en riktig fredag!

Vad menar vi med det? Tja, bandet förkroppsligar både den spänningen och tillfredsställelsen av att säga "up yours" till chefen och kollegorna när du lämnar jobbet, den absoluta energiska spänningen och extasen av den första klunken av din favoritdrink när du äntligen kommer hem eller till baren, och även den där kalla smygande känslan du får när natten fortskrider, du vet att helgen redan är över...

Stockholmiana” är ett groovy rock n´roll album med låtar som spänner över det mänskliga känslospektrumet och utforskar tragedin och lyckan i vår märkliga tillvaro. Bandet expanderar på element från sitt förra album "Year Of The Dog" och resultatet är en skiva som blandar snabba rock n’ roll bangers med bombastiska mid-tempo spår som är stora på alla rätt ställen och råa där de borde vara. Mäktig bakgrundssång och trummor kompletterar melodiska gitarriff samtidigt som de slår hårt med den energiska, sprudlande och opolerade attityd som har blivit bandets varumärke.

Kortversionen av detta sammanfattades bäst av Sweden Rock Magazine som kallade albumet: "Punky cobblestone glam" och vi tycker att det är en ganska passande beskrivning.

Bandet kommenterar skivan:
”Vi satte oss för att spela in ett album som skulle kryssa i alla rutorna för vad vi anser vara nödvändigt för ett bra rock n’ roll album. Låtar som bara är roliga och får dig att vilja dansa, men också låtar som kan skära djupare och med mer substans. Vi känner att vi har lyckats med den strävan... Men vad vet vi?"

Albumet är inspelat i “Tilt Recording Studios” i Strömstad med Max Dahlby, det mixades av Harry Darling (av bandet Bitch Queens) i Lux Studios i Schweiz och mastrades av Al Scott i England vars tidigare verk inkluderar band som t.ex. Dogs d'Amour, Stiv Bators, Michael Monroe mfl.

Kvintetten består av australiensisk födda sångaren Andy Hekkandi, den brittiske rytmgitarristen Howard ”Spides” Chapman, samt de tre svenska infödingarna, Mattias Johansson på leadgitarr, Daniel Ekholm på bas och trummisen Martin ”Martini” Andersson.

Kolla in det och döm själva!"

Lyssna på skivan här!

Trench Dogs - Stockholmiana - ute nu på Wild Kingdom / Sound Pollution.