WORMWOOD – THE STAR - det avslutande kapitlet på "The Trilogy of Death"

WORMWOOD – THE STAR - det avslutande kapitlet på "The Trilogy of Death"

Sveriges metal-maestros, Wormwood, är redo att avtäcka sitt efterlängtade fjärde album, "THE STAR". Detta monumentala verk markerar det avslutande kapitlet av deras ambitiösa triologi, "Trilogy of Death", som tog sin början med den kritikerrosade pärlan "NATTARVET" som sedan ledde vidare till den mäktiga ”ARKIVET". "THE STAR" tar lyssnarna på en djupgående resa genom ett döende universum, och fungerar som det sista andetaget i ett kosmos som vi kanske inte förtjänade. Wormwood har befäst sin position som en ledande kraft på den svenska metalscenen. "Nattarvet" och "Arkivet", har lett bandet till nationella listframgångar och flertalet nomineringar till prestigefyllda branschpriser.

Den välrenommerade producenten Sverker Widgren från Wing Studios i Stockholm, lånade ut sin expertis till mixningen och mastringen av "THE STAR", för att säkerställa en ljudupplevelse som matchar den grandiosa ansatsen i bandets vision. Wormwoods "Trilogy of Death" är en konceptuell resa genom historiska och existentiella teman. "NATTARVET" utforskade 1800-talets hungersnöd i Norden, "ARKIVET" grävde sig ner i mänsklighetens undergång, och i "THE STAR", avslöjar bandet historien om universums sista andetag.

Bandet kommenterar:
”THE STAR” är det sista rosslande andetag i ett universum vi inte förtjänade, med det här albumet bjuder vi in våra fans att följa med oss på en kosmisk odyssé, utforska djupet av förtvivlan och den frid som följer. Det är avslutningen på en trilogi, en historia som vi har varit ivriga att dela."

Låtlista för ”THE STAR":
01. Stjärnfall
02. A Distant Glow
03. Liminal
04. Galactic Blood
05. Thousand Doorless Rooms
06. Suffer Existence
07. Ro

Varje spår bidrar till det övergripande narrativet, vilket skapar en sammanhållen och uppslukande upplevelse för lyssnaren.

I anslutning till albumsläppet presenteras även filmiska musikvideor till spåren "Stjärnfall" och "Ro", som ger en visuell motsvarighet till den auditiva upplevelsen som erbjuds på "THE STAR."

Vinylutgåvan av albumet presenteras som en dubbel-lp med ett vackert utformat gatefold-omslag som visuellt kompletterar djupet och komplexiteten i musiken.

WORMWOOD - THE STAR - release 20240531 på Black Lodge / Sound Pollution Distribution