Sova lanserar nytt koncept – investerar för allas goda sömn

Sängvaruhuset SOVA förstärker nu sin framgång och ledande position genom att lansera ett nytt, modernt och besöksvänligt koncept. Först ut i lanseringen är butiken på Kungsgatan i Stockholm. Genom denna investering och med hjälp av sin kunniga personal samt marknadsledande leverantörer av kvalitetssängar och tillbehör tar varumärket ett uppdaterat och konkurrenskraftigt avstamp in i framtiden.

SOVA har, med hjälp av arkitektbyrån Jakobsson Pusterla, format ett nytt koncept där kunder kan sondera utbudet av sängar och tillbehör i en avslappnad miljö med exklusiva materialval, sobra färger och lågmäld kommunikation. Allt från färgsättning och golvytor till skyltmanér, belysning och placering av stationer, tillbehörsbutiker samt nya siktlinjer är förändrat. Här ska kunderna känna sig välkomna, känna sig som hemma, inspireras och drömma sig bort.

– Sängvaruhuset SOVA är ett kunskapsföretag när det gäller sängar och hur sängen påverkar vår sömn. Vi behöver ständigt uppdatera oss för att behålla och förstärka vår ledande marknadsposition. Med det nya konceptet tar vi nästa steg i varumärkets framgångssaga och skapar moderna miljöer där våra kunder kan ta trygga och välgrundade beslut med hjälp av vår kunniga personal. Vi vet värdet av att prova ett flertal olika sängar innan man bestämmer sig för vilken säng man skall köpa. I tider av pandemi och ökad e-handel känns det extra kul att vi vågar satsa. Vi är övertygade om att den fysiska butiken är central för oss i vår ambition att hjälpa kunder att sova bättre. Kombinationen av bra butiker tillsammans med vår digitala butik är väldigt stark. säger Johan Forssman, vd Sängvaruhuset SOVA.

Identitet och tydlighet

Inredningsarkitekterna på Jakobsson Pusterla har skapat det nya konceptet med utgångspunkt i att forma en välkomnande lobby/entré, lyfta fram tillbehörssektionen samt att skapa tydlighet i såväl SOVAs egen identitet som i de individuella leverantörernas identitet och uttryck. Idag har en portal, sittgrupper, kassastation och tillbehörsbutik placerat centralt i lokalen för att möta gästerna likt en hotellobby. Längs butikernas väggar har individuella rum med entréportaler skapats. Varje rum är dedikerat en leverantör och invid entrén till rummet kommuniceras tydligt varför de valts ut att representeras av SOVA. I butikerna installeras även fysiska och digitala aktivitetsytor för att ge en mer dynamisk butikskommunikation. Bland materialvalen i det nya konceptet märks valnöt, komposit och granitkeramik accentuerade av konceptets genomgående gråbruna, beigea, gråa och vita färger.

Att göra rätt val av säng måste få ta tid. Att investera i en ny säng är att investera i sin sömn och i förbättrad livskvalitet. Vi ville skapa en miljö där kunderna känner att de kan stanna länge och få all den hjälp de behöver och som de dessutom vill återkomma till gång på gång när de behöver köpa sängar eller tillbehör. Detta tycker vi att vi lyckats med och idag finns en stilfull, men samtidigt tydlig uppdelning av leverantörernas produkter, uttryck och identiteter, säger Lisa Nilsson, inredningsarkitekt på Jakobsson Pusterla.

– En stor förändring i det nya konceptet är att SOVAs egen varumärkeskommunikation framträder och tillåts ta plats. Vi har upplevt att kunderna ibland haft svårt att särskilja vår kommunikation från leverantörernas och detta är vi väldigt glada över att ha kunnat rätta till. Våra kunder är alltid i fokus och för att underlätta deras beslut krävs att de kan ta del av tydlig information, säger Linda Ahnfeldt, marknadschef Sängvaruhuset SOVA.

• sängvaruhuset sova
  • inredning
  • butik
  • sova

Sängexperter sedan 1989.

SOVA är Sveriges största detaljhandelskedja inom kvalitetssängar och tillbehör.SOVA sysselsätter 150 anställda i Sverige med 16 butiker i Stockholm, Göteborg och Skåne. Verksamheten leds från huvudkontoret i Malmö. SOVA ingår i Tempur Sealy International, världens största tillverkare av madrasser.

Magnus Lunderquist

Presskontakt Presskontakt Hela Sverige