​Lansering av #enstrålandeide

Visste du att en timmes solljus på jorden räcker för att göra den energi som hela jordens befolkning behöver under ett helt år?

Allt fler inser fördelarna med att använda fossilfri energi och att installera solceller växer i popularitet. Därför lanserar vi idag dels ett utbildningspaket för privatpersoner som vill lära sig mer om solceller dels ett solcellslån med mycket förmånlig ränta.

Utbildningspaketet, som är i samarbete med Solel Syd, innehåller olika filmer som beskriver de steg vi alla kan ta för att bli våra egna solelsproducenter: allt från kostnads- och estetiska aspekter till val av leverantör. Vårt solcellslån är ett solklart alternativ till fossila bränslen och med en ränta på 2,95%* är det enklare för privatpersoner att komma ett steg närmare till att bli solelsproducenter.

”Vår mission är att hjälpa kunder att förverkliga goda idéer så att vi tillsammans bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Förra året installerade vi solceller på taket på huvudkontoret i Ystad och vi vill inspirera fler till att ta steget till en hälsosam och hållbar ekonomisk livsstil. Genom att installera solceller görs en tydlig insats för miljön då andelen förnybar energi i samhället ökar samtidigt som elkostnaderna minskar.”, säger Emma Lefdal, Kommunikationschef på Sparbanken Syd.

Förutom att solceller gör gott för både plånboken och planeten så är det också en investering som kan öka värdet på bostadshus och ge mer tillbaka vid en försäljning. Det är helt enkelt #enstrålandeide!

*Den framräknade månadskostnaden är genomsnittlig. Sparbanken Syd har en individuell räntesättning och en sedvanlig kreditprövning görs alltid. Uppläggningsavgiften är 500 kronor. Som exempel för ett lån på 100 000 kr upplagt på fem år med exempelräntan 2,95 % (effektiv ränta på 3,20 %), blir det totala beloppet att betala 107 998 kr, vilket motsvarar 1913 kr/mån under 60 månader. Årsränta per 2019-01-22.

• enstrålandeide
  • sparbankensyd