Hållbar tillväxt ett naturligt steg för Sparbanken Syd.

"- Hållbarhet är en del av vårt DNA."

Citatet kommer från Sparbanken Syds vd Susanne Kallur som menar att en äkta sparbank via sin unika bolagsform har till syfte att verka för ett hållbart samhälle.

Hållbarhet är något som präglat vår bank sedan starten för snart 200 år sedan. Nu tar vi ytterligare ett steg mot att bli Sveriges mest hållbara bank genom att knyta TV-producenten och kommunikationsstrategen Annika Dopping till vårt hållbarhetsteam. Annika ska tillsammans med bankens strateg för hållbar tillväxt Per-Uno Alm jobba med resten av bankens personal under 2015 kring hållbarhetsfrågor för banken.

- Jag är glad och stolt över att få bidra till Sparbanken Syds hållbarhetsarbete, säger Annika Dopping. Det ligger stark integritet och målmedvetenhet bakom att förbli bankens ursprungsvision trogen, där inga externa vinstintressen styr, utan verksamhetsområdets och kundernas bästa. Denna anrika, äkta och självständiga bank har förutsättningar att väsentligt bidra till ett hållbarare samhälle och förtjänar att bli synlig som ett reellt alternativ.

Per-Uno Alm var en av pionjärerna inom hållbarhet i näringslivet och var för 25 år sedan med om att starta den forskningsbaserade stiftelsen Det naturliga steget, som har tagit fram ett av världens mest ansedda instrument för att styra mot hållbar utveckling. Bankens stiftelse har även beviljat ett stöd till Det naturliga steget på 100.000 kr och får i gengäld möjlighet att bjuda alla gymnasieelever inom bankens verksamhetsområde på en kostnadsfri utbildning i ämnet. Nova Academy i Simrishamn var först ut i Sverige med utbildningen förra veckan och nu står flera skolor på tur.

- Om någon sagt till mig för tio år sedan att jag skulle jobba för en bank hade jag nog sagt att de är tokiga. Men när jag förstod vad Sparbanken Syd står för och att man istället för bonusfester och aktieutdelningar engagerar sig i samhället med sina resurser var jag bara tvungen att hoppa på tåget mot att göra banken ännu mera hållbar i sitt tänk, säger Per-Uno. Och jag är jätteglad att få jobba med Annika igen!