​2020 års PiratenPris går till Lina Wolff!

Vi är glada att kunna meddela att 2020 års PiratenPris går till Lina Wolff!

Piratensällskapets jurymotivering lyder:
"Med sitt unika och modiga författarskap har årets pristagare på kort tid vunnit både kritikernas och läsarnas hjärtan såväl i Sverige som utomlands. Hennes böcker är lika höglitterära som de är burleska, lika sensuella som de är brutala och sist – men inte minst – mycket roliga.”

Fritiof Nilsson Piraten Sällskapet delar varje år ut PiratenPriset på 150.000 kr (ny prissumma f.o.m. år 2020). Pristagaren tillkännages traditionsenligt i Vollsjö i maj månad och priset delas sedan ut i samband med Piratendagen på Kivik i juli. Sparbanken Syd är huvudsponsor till Piratenpriset sedan instiftandet 1989 och är med och delar ut PiratenPriset.

I juryn: Peter Danielsson, Erica Lillö, Tomas Ekström, Mikael Persson.
För tidigare vinnare: http://www.piratensallskapet.se/

Vid frågor eller mer information, vänligen kontakta:

Peter Danielsson, Skattmästare Fritiof Nilsson Piraten Sällskapet
Tel: 070-7412369, info@piratensallskapet.se

Emma Lefdal, Kommunikationschef Sparbanken Syd
Tel: 0411-82 21 35, emma.lefdal@sparbankensyd.se

Om Fritiof Nilsson Piraten Sällskapet:
Fritiof Nilsson Piraten Sällskapet bildades i Lund den 5 juni 1982 och är idag ett av Sveriges största litterära personsällskap med ca 3 500 medlemmar. Sällskapets uppgift är att främja intresset för och forskningen om Fritiof Nilsson Piratens person och gärning samt att verka för ny utgivning av hans litterära verk.

Sparbanken Syd är landets äldsta och Sveriges enda självständiga sparbank. Istället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vårt syfte är att hjälpa kunder att förverkliga goda idéer så att vi tillsammans bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på nio fysiska kontor och ett digitalt kontor. År 2019 var vår affärsvolym 37 miljarder SEK.