De kan vinna Ekonomihälsapriset 2020

Sedan lanseringen av begreppet ekonomihälsa 2019 har Sparbanken Syd arbetat aktivt för att inspirera och coacha människor till en ökad sådan. Som ett steg i det här arbetet instiftar Sparbanken Syd i år Ekonomihälsapriset. Syftet är att premiera initiativ och projekt som bidragit till en ökad ekonomihälsa i Skåne. I år är temat kvinnors ekonomihälsa och när nomineringssidan stängde den 18 oktober hade över 70 nomineringar inkommit.

– Det är både roligt och inspirerande att få ta del av det otroliga engagemang för kvinnors ekonomihälsa som finns runt om i Skåneregionen. Vi är övertygade om att de nomineringar som vi tagit del av dagligen bidrar till en ökad ekonomihälsa, och hoppas att alla fortsätter med sitt viktiga arbete. Nu börjar det svåra jobbet att utse en vinnare, säger Henrietta Hansson, vd på Sparbanken Syd.

På listan över finalister finns bland annat folkbildare, coacher, föreningar och inspiratörer – alla med en tydlig koppling till Skåne och till kvinnors ekonomihälsa. Här är de slutgiltiga finalisterna som juryn kommer att utvärdera.

• Yallatrappan – Malmöbaserat kvinnokooperativ med målsättning att skapa arbetstillfällen och ökad ekonomisk självständighet för utlandsfödda kvinnor.
  • Catharina Sjöstrand – Erbjuder genom sin verksamhet Din Ekonomi-PT struktur, redskap och coaching som främjar vardagsekonomin. De flesta hon har hjälpt har varit kvinnor.
  • Unga Aktiesparare region Syd – Anordnar träffar för att inspirera deltagarna till ett sunt sparande och att öka förståelsen för privatekonomi. Jobbar fokuserat för att tjejer ska hitta inspiration och glädje i att öka sin förståelse för ekonomi och sparande.
  • Hugo Malm – Folkbildare med bakgrund från flertalet skolor i Skåne där han undervisat i ekonomi och hållbarhet. Majoriteten av hans studenter är kvinnor.
  • Birgitta Piper – Ystadbaserad ekonomijournalist. Har sedan 13 år tillbaka väglett M-Magasins läsare i privatekonomiska frågor. Tidskriftens målgrupp är främst kvinnor.

Juryn består av Henrietta Hansson, vd på Sparbanken Syd, Emma Lefdal, kommunikationschef på Sparbanken Syd samt Magnus Alfredsson från Proethos Fond. Vinnaren annonseras den 5 november på Ekonomihälsdagen som hålls på Studio i Malmö.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
Emma Lefdal, kommunikationschef, 0411-82 21 35, emma.lefdal@sparbankensyd.se

• Finans, aktier, privatsparande

• privatekonomi
  • ekonomihälsa
  • ekonomihälsapriset
  • ekonomihälsadagen

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. Istället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vårt syfte är att hjälpa kunder att förverkliga goda idéer så att vi tillsammans bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på nio fysiska kontor och ett digitalt kontor. År 2019 var vår affärsvolym 37 miljarder SEK.