Gott Liv fortsätter att erbjuda underhållning under 2023

Projektet Gott Liv rullar vidare och är nu inne på den nionde månaden av att erbjuda underhållning till våra särskilda boenden i Ystad, Tomelilla och Simrishamns kommuner. I skrivande stund har det genomförts 94 spelningar runt om i kommunerna och dessa har genomförts av 5 individuella musiker, en musikgrupp och en trio.

Responsen från boendena genomsyras av en uppskattning och tacksamhet över att vi möjliggör för dem att boka underhållning utan kostnad och återkopplingen efter genomförda arrangemang har handlat om hur mycket glädje och energi det har spridit hos de äldre. All underhållning som erbjuds genom Gott Liv är kostnadsfri för boendena och ska möjliggöra för ett ökat antal tillfällen med underhållning för våra äldre. Under året är målet att genomföra 240 aktiviteter fördelat på de 20 boendena som omfattas av projektet.

- Vår insamling på över 400.000 kr var så pass bra att vi ser att medlen räcker till ytterligare underhållning under delar av 2024. Det värmer lite extra, säger Anders Nilsson, operativ chef, Ystad Saltsjöbad.

- Att detta projekt kunde genomföras och att underhållning och samvaro för våra äldre möjliggörs under längre tid än vi vågat hoppats på, känns helt fantastiskt. Att gå från ord till handling är inte alltid lätt men tillsammans med dessa otroligt drivna samarbetspartners så blev idéerna verklighet,säger Henrietta Hansson, VD Sparbanken Syd.

- Mottagandet har varit genomgående positivt och fyllt av tacksamhet och jag har både fått se med egna ögon och fått berättat för mig om vilken glädje som underhållningen sprider bland de äldre. Jag vet från min tid som vårdbiträde hur mycket känslor och minnen som musik väcker och är därför glad att få vara en del av Gott Liv, berättar Angelica Bäckström, verksamhetsutvecklare, Medborgarskolan.

Gott Liv startade som ett initiativ från Ystad Saltsjöbad och Sparbanken Syd i samarbete med Radio Active, YA, Medborgarskolan och Ystad kommun för att skapa ett Gott Liv i regionen.

• äldrevård
  • tomelilla
  • skåne
  • underhållning
  • ystad
  • simrishamn

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. I stället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på åtta kontor runt om i Skåne och vi träffas gärna digitalt eller fysiskt.

Vi är utsedda till 2023 års Karriärföretag och en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Kommunikation- och marknadschef
Anna Björksten, telefon: 0411-82 21 35, e-post: anna.bjorksten@sparbankensyd.se