Sparbanken Syd är ny delägare i nationellt hypoteksbolag

Sparbanken Syd är ny delägare i Borgo, det nya hypoteksbolaget på den svenska bolånemarknaden. Med delägarskapet i Borgo, som sedan tidigare samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Ålandsbanken, skapar Sparbanken Syd nya förutsättningar för att kunna erbjuda ännu mer attraktiva bolån till sina kunder. I samband med delägarskapet går Sparbanken Syd in med en ledamot i Borgos styrelse.

- Vi ser mycket fram emot ett nära och framgångsrikt samarbete med Borgo vilket är en riktigt bra utgångspunkt för vidareutvecklingen av vår bolåneaffär. Vi kan nu bygga upp ett erbjudande kring en konkurrenskraftig tjänst till våra kunder som är helt i linje med bankens strategiska mål, säger Henrietta Hansson, VD för Sparbanken Syd.

Genom att Sparbanken Syd går in som delägare i Borgo uppnås skalfördelar och effektivitet som skapar nya möjligheter för banken på bolånemarknaden. Som bolåneförmedlare kommer Sparbanken Syd erbjuda bolån under eget varumärke och med egna erbjudanden. Tillsammans med Borgo kommer Sparbanken Syd påbörja arbetet med att införliva befintlig och framtida bolåneaffär i Borgosamarbetet.

Vid frågor eller mer information, vänligen kontakta:

Anna Björksten, Kommunikations- och marknadschef, Sparbanken Syd
    Tel: 0722-39 61 35, anna.bjorksten@sparbankensyd.se

Adam Lewenhaupt, Marknadschef, Borgo
    Tel: 010 525 25 00, adam.lewenhaupt@borgohypotek.se

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. I stället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på åtta kontor runt om i Skåne som gärna träffas digitalt eller fysiskt.