Sparbanken Syd finansierar bolån genom Borgo

Delar av Sparbanken Syds bolåneportfölj är nu, efter genomförd transaktion, finansierade av hypoteksbolaget Borgo som banken sedan ett drygt år tillbaka är delägare i. Samarbetet med Sparbanken Syd som distributör till Borgo fortskrider enligt plan med kundupplevelse och kundrelationen i fokus.

Den sedan tidigare kommunicerade finansieringen av Sparbanken Syds bolåneportfölj till Borgo uppgår totalt till SEK 3,1 mdr.

- Vi är glada att genom denna transaktion ta ytterligare ett stort steg framåt i vårt samarbete med Borgo. Tillsammans med Borgo kan vi nu erbjuda Sparbankens Syds kunder en ännu mer attraktiv bolåneprodukt. Genom samarbete uppnår vi skalfördelar och effektiva processer som är helt i linje med vår strategi och affärsmodell, säger Henrietta Hansson, VD på Sparbanken Syd.

- Förvärvet av Sparbanken Syds bolåneportfölj är ett viktigt steg i vår resa mot att skapa den främsta nya aktören på den svenska bolånemarknaden. Vi är glada att ha förvärvat den här högkvalitativa portföljen från en stark aktör som Sparbanken Syd, med deras långa kundrelationer. Förvärvet bidrar till större geografisk spridning för vår totala bolåneportfölj och har även låg belåningsgrad. Under året ser vi fram emot att genomföra ytterligare planerade förvärv och därmed växa kraftigt, säger Gustav Berggren, VD för Borgo.

Att Sparbanken Syds bolåneportfölj skulle finansieras av Borgo blev klart i samband med att vi tillträdde som delägare i Borgo under 2022, och sedan slutet av samma år förmedlar vi bolån via Borgo. Förutom de bolån som nu finansierats av Borgo kommer vi under våren även att genomföra ytterligare en transaktion, denna härrörande från bankens avslutade förmedlingssamarbete med SBAB.

• bolånefinansiering
  • bolån

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. I stället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på åtta kontor runt om i Skåne och vi träffas gärna digitalt eller fysiskt.

Vi är utsedda till 2023 års Karriärföretag och en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Kommunikation- och marknadschef
Anna Björksten, telefon: 0411-82 21 35, e-post: anna.bjorksten@sparbankensyd.se