Sparbanken Syd inleder samarbete med Bosam

För att hjälpa fler unga vuxna in på bostadsmarknaden i Malmöregionen inleds nu ett samarbete med Bosam - Sparbanken Syd går in som regional partnerbank i Skåne.

Under början av mars färdigställdes samarbetsavtalet mellan Sparbanken Syd och Bosam, ett samarbete som i första hand är regionalt i områden där Sparbanken Syd är verksamt.

Med målsättningen att tillsammans hjälpa unga vuxna in på bostadsmarknaden kommer vårt samarbete drivas genom en modell där Bosam förser bostadsrättsföreningar med föreningslån medan Sparbanken Syd tar emot låneförfrågningar och vägleder köpare till privata bolån.

- Vi är glada att få lansera vårt samarbete med Bosam. Vi ser nu fram emot att skapa nya, meningsfulla kundrelationer med lägenhetsköpare i framför allt Malmö, säger Anna Johansson, privatchef, Sparbanken Syd.

Bosams affärsidé är att sänka trösklarna in på bostadsmarknaden och möjliggöra för fler att köpa sin första bostad. Detta möjliggörs genom att Bosam sänker priset för bostadsrätter genom att ge ut ett större lån till föreningen – ett lån med fasta villkor, fast ränta och fast amorteringsplan.

- Vi ser nu fram emot att hänvisa framtida lägenhetsköpare till Sparbanken Syd och deras bolånelösningar, så att vi tillsammans kan hjälpa unga vuxna att komma in på bostadsmarknaden, konstaterar Niklas Jovalli, kreditchef, Bosam.

- När detta samarbete nu startar upp hoppas vi på Sparbanken Syd kunna bidra till att skapa en trygg och stabil ekonomi för såväl köpare som föreningar i Bosams lägenhetsprojekt. Som samarbetspartner och bank blir vår uppgift att ta emot och hantera bolåneansökningar från köpare av Bosams lägenheter, avslutar Anna Johansson.

Vill du veta mer om Sparbanken Syd, läs gärna mer på sparbankensyd.se

Läs gärna mer om Bosam på deras hemsida – bosam.se

• privatekonomi
  • vardagsekonomi

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. I stället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på åtta kontor runt om i Skåne som gärna träffas digitalt eller fysiskt.

Kommunikation- och marknadschef
Anna Björksten, telefon: 0411-82 21 35, e-post: anna.bjorksten@sparbankensyd.se