Sparbanken Syds stiftelse delade ut närmare 1,5 miljoner kronor.

Det var idel glada miner på tisdagskvällen när Sparbanken Syds stiftelse hade samlat ett trettiotal stipendiemottagare på banken. Sammanlagt delades närmare 1,5 miljoner ut till projekt som främjar hållbarhet, kultur och utbildning.

Kvällen inleddes med mingelmat och dryck innan bankens vd Susanne Kallur hälsade alla välkomna och lämnade över ordet till stiftelsens ordförande Anne Looström.

Sparbanken Syd är en äkta sparbank utan aktieägare så därför använder banken istället en del av vinsten till att möjliggöra diverse olika samhällsprojekt och detta kanaliseras bland annat via stiftelsen.

Fd världsmästaren och numera verksamhetsansvarig Armand Krajnc var på plats för att motta en check till projektet Open House Österlen.

– Vi är mycket tacksamma över det stöd vi fått. En investering i dagens ungdom som annars riskerar att hamna i utanförskap är en vinst för samhället både i det korta och långa perspektivet menade Krajnc.

Under kvällen avslöjades även en spännande nyhet, att den världberömde naturfotografen Mattias Klum återvänder till Skåne med sin största utställning någonsin. Tuula Sjöholm som fått ekonomiskt bidrag från banken till utställningen var lycklig att äntligen kunna berätta om sitt projekt.

– Mattias Klum har under 20 år vigt sitt liv åt att åka runt i världen och dokumentera hotade miljöer, arter och kulturer och detta har resulterat i elva böcker och ett stort antal publiceringar i National Geographics Magazine. Nu kommer han att ställa ut många av dessa bilder på Malmö Arena som visar både jordens skönhet och dess skörhet, säger Tuula Sjöholm.

Bland studenterna var flera på plats men några av dem studerar utomlands och hade därför skickat videohälsningar som spelades upp för övriga pristagare.

Stiftelsepengar delades ut till:
Artister för miljön, Grundsärskolan Edvinhem/Västervång, Gylleboverkets Folkets bio, Hammenhögs friskola, Hyllie IK, Hållbar utveckling Skåne, Hösterlensalongen, Kiviks bio, Kulturfjesk, Löderups Idrottsförening, Marsvinsholms IF, Media Evolution/The Conference, MilleMajaz musik och skapande, Mästarna bakom glaset, Open House Österlen, Simrishamns köpmannaförening, Vild oktober på Österlen, Vår tid på jorden, Ystads stadsteater, Österlens stödförening för flyktingar och Österlens trädgårdsrunda.

Högskolestuderande stipendiater:
Petter Andersson, Joakim Eriksson, Andrea Henriksson, Peter Joansson, Matilda Lancing, Matilda Larsson, Martin Nilsson, Jonna Svensson-Ohlin, Hampus Theander och Louise Waite.

• stiftelse
  • hållbarhet

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta äkta sparbank och grundades 1827. Affärsvolymen är idag drygt 25 miljarder. Vi erbjuder våra kunder på såväl privat- som företagssidan ett brett spektra av finansiella tjänster, välutbildade och engagerade rådgivare. Vi har ca 160 medarbetare vid sex kontor i södra Skåne, samt Telefonbank, Internet- och Mobilbank. Sparbanken Syd är en helt fristående sparbank och har inga aktieägare. Istället återinvesterar vi via vår stiftelse en del av vår vinst i vårt verksamhetsområde.

Marknadschef Andreas Narsell, telefon: 0411-82 21 57, e-post: andreas.narsell@sparbankensyd.se