Svårlurad! – ett initiativ av Sveriges banker

Lägg på luren, logga inte in och lämna aldrig ut personliga uppgifter. Det är huvudbudskapen i den nya informationskampanjen Svårlurad! som nu går i hela landet för att förhindra att fler människor utsätts för bedrägerier via telefonen.

Nu har Sparbanken Syd tillsammans med Sveriges övriga banker tagit ett gemensamt initiativ för att uppmärksamma hur man kan skydda sig och sina närstående mot bedrägerier.

Bedrägerier där kriminella luras och manipulerar för att lura till sig pengar och känslig information om våra kunder blir allt vanligare. Bakom brotten står ofta organiserade kriminella nätverk som i många fall riktar in sig på äldre personer.

Syftet med kampanjen Svårlurad! är att sprida kunskap om hur man ska agera om en bedragare ringer. Kampanjen kommer att synas i TV, digitalt och i sociala kanaler. Det finns även en informationssida, svårlurad.se med handfasta råd och tips.

Det allra viktigaste att veta är att Sparbanken Syd aldrig ringer sina kunder spontant och ber dem logga in eller lämna ut personliga uppgifter eller koder. Banken uppmanar att lägga på luren och ringa sin bank omgående om kunden har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök. Om du som kund har frågor om säkerhet kontakta oss.

Läs mer om kampanjen hos Bankföreningen

• Brott, juridik, rättsfrågor

• bedrägerier
  • vardagsekonomi
  • privatekonomi
  • skåne
  • sparbankensyd
  • bank

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. I stället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på åtta kontor runt om i Skåne och vi träffas gärna digitalt eller fysiskt.

Vi är utsedda till 2023 års Karriärföretag och en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Läs mer på sparbankensyd.se

Kommunikation- och marknadschef