Positiva Projekt inspirerar elever i grundskolan

Positiva Projekt ger grundskolor möjlighet att få hjälp med finansiering av aktiviteter som innebär något positivt och utvecklande för eleverna. Det kan till exempel handla om att svetsa samman en klass eller en årskurs i ett teater- eller litteraturprojekt, arbeta proaktivt mot mobbning eller kanske till och med att åka iväg för att göra något roligt och lärorikt.

- För oss på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta känns det fantastiskt att kunna bidra till att så många positiva projekt kan genomföras i skolor inom vårt verksamhetsområde. Positiva satsningar på barn och ungdomar är något vi prioriterar i vår stiftelseverksamhet, säger stiftelsens verkställande tjänsteman Nomie Gustafsson.

Ett exempel på ett positivt projekt är Lunds Waldorfskola där man genomför ett dansprojekt med afrikanskt tema för klass 6-9.

- Syftet med vårt projekt är att utveckla elevernas förståelse, kunskap och intresse för dans genom att ta del av ursprungliga rytmer från den afrikanska kulturen samt streetdans. Vi vill ge eleverna en helhetsbild av vad dans kan vara och vad det faktiskt är. Förhoppningen är att de ska hitta glädjen i rörelsen och att tända en gnista som leder till fortsatt aktivitet, säger Eva Moritz som är lärare i Hälsa och Idrott på skolan.

Projektbidraget på 15 000 kronor kommer att användas till att finansiera afrodans till djembespel och streetdans-klasser. Projektet har en förberedelseperiod och ett fortsatt arbete inom ramen för olika teman som anknyter till dansen.

- Idag är det viktigare än någonsin att föra in rytm och rörelse i undervisningen eftersom den nya läroplanen lägger stor vikt vid detta. Dansen som kommunikation och kultur i olika delar av världen är ett spännande tema där eleverna kan få lära sig att se likheter, mångfald och rörelseglädje, fortsätter Eva Moritz.

Medel från Positiva Projekt kan sökas varje år under perioden 15 augusti till 15 september. Bidragets storlek kan vara mellan 10 000 kronor och maximalt upp till 25 000 kronor. Grundskolor och fristående skolor på grundskolenivå kan söka bidrag och en förutsättning är att dessa finns i någon av de 12 skånska kommuner där Färs & Frosta Sparbank är verksam: Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla och Ystad. I år delas 740 000 kronor ut till sammanlagt 69 skolprojekt.

För ytterligare information kontakta:

Nomie Gustafsson, Verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
nomie@sparbanksstiftelsenfof.se