Sparbanken Skånes ägare delar ut 14 miljoner till skånska projekt

Sparbanken Skånes tre ägarstiftelser har beslutat att stödja 270 lokala projekt i Skåne med totalt 14 miljoner kronor i bidrag. Listan börjar med A/F Tumavallen i Tommarp och slutar med Österlens stödförening för flyktingar.

Sparbanken Skåne ägs till huvudelen av tre lokala stiftelser – Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Finn och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta. Dessa ser till att överskott från bankrörelsen går tillbaka till samhällsutveckling i närområdet. Två gånger varje år kan föreningar och organisationer ansöka om bidrag till olika projekt. Resultatet av första ansökningsomgången 2016 är drygt 270 beviljade bidrag.

Bland mottagarna finns BK Kul i Osby. Det är Sparbanksstiftelsen 1826 som går in med 45 000 kronor för att föreningen ska kunna bredda verksamheten så att fler upptäcker bowling som sport. BK Kul är en förening helt inriktad på funktionshindrade.

– Vårt uppdrag som sparbanksstiftelse är att vara med och göra skillnad för människor i närområdet, det som är hela tanken med sparbanksidén. Nu i vår har vi hittat ett antal riktigt bra projekt som vi vill stödja. Vi har haft fokus på integrationsfrågan, hur vi kan få fler tjejer att fortsätta idrotta samt satsningar för att hjälpa funktionshindrade till ett mer aktivt liv, säger Östen Gunnarsson, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen 1826.

Bland de som får stöd från Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta märks mötesplatsen Yalla Sjöbo som får 100 000 kronor för att utveckla verksamheten, ett kooperativ för kvinnor med olika bakgrund. Förebilden är Yallatrappan i Rosengård.

Sparbanksstiftelsen Finn ger bland annat projektbidrag på 150 000 kronor till EOS Basket i Lund för sin integrationssatsning Language Cafe, medan Prematurföreningen Malmö-Lund får 50 000 kronor för att utveckla sitt stödprogram för föräldrar med för tidigt födda barn.

Östen Gunnarsson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen 1826, 044-13 83 40
Nomie Gustafsson, VD Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-533 23 67
Magnus Månsson, VD Sparbanksstiftelsen Finn, 046-16 77 00
Kristian Svensson, kommunikatör Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen 1826
Sparbanksstiftelsen 1826 är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen ska främja sparsamhet genom att verka för att den svenska sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas. Stiftelsen har också till uppgift att genom avkastningen på sin förmögenhet dela ut bidrag i syfte att främja näringsliv, samhälle, idrott och kultur i företrädesvis Hässleholm, Kristianstad, Osby och Östra Göinge.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 290 miljoner kronor delats ut.

Om Sparbanksstiftelsen Finn
Sparbanksstiftelsen Finn är en av ägarna till Sparbanken Skåne. Det är genom avkastningen på stiftelsens förmögenhet, vilken har byggts upp sedan Sparbanken i Lund grundades 1833, som stiftelsen kan dela ut bidrag till olika projekt som bidrar till regionens utveckling. Genom att stödja lokala projekt och initiativ skapar vi värden som kommer människor som lever och verkar i regionen till del. Sedan stiftelsen bildades 2010 har drygt 75 miljoner kronor beviljats till olika projekt här i Skåne.

• sparbanksstiftelsen färs & frosta
  • sparbanksstiftelsen finn