Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta delar ut ungdomsstipendier inom kultur och idrott

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta har i dagarna beviljat de ungdomsstipendier som årligen delas ut inom kultur och idrott. Totalt delar 38 stipendiater på cirka 200 000 kronor.

Stipendierna är till för unga aktiva som vill vidareutvecklas inom sitt fritidsintresse, till exempel genom att gå någon utbildning eller kurs, åka på träningsläger eller köpa något instrument. Stipendiet går att söka för ungdomar som är folkbokförda inom Färs & Frosta Sparbanks verksamhetsområde och blir normalt mellan 5000 – 10 000 kronor per person.

- I år beviljar vi stipendier till 38 ungdomar, varav 13 inom området kultur och 25 inom idrott. Den 26 januari blir det stipendieutdelning på Stiftsgården Åkersberg i Höör, säger Bo Löwgren på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Stiftelsen är huvudägare av Färs & Frosta Sparbank som idag har 18 kontor i 12 skånska kommuner: Hörby, Höör, Lund, Eslöv, Lomma, Sjöbo, Tomelilla, Ystad, Simrishamn, Svalöv, Staffanstorp och Kävlinge. Med cirka 240 medarbetare och 147 000 kunder är banken en av de största sparbankerna i Sverige.

Förutom att vara huvudägare till Färs & Frosta Sparbank har stiftelsen också andra syften med sin verksamhet, vilket ungdomsstipendierna är ett exempel på. Detta är att stödja och uppmuntra de människor som bor och verkar i bankens verksamhetsområde. Totalt har mer än 165 miljoner kronor beviljats sedan stiftelsens födelse år 2000 till näringsliv, kultur, samhällsutveckling, idrott, utbildning och forskning, ungdomsverksamhet och skola.

För ytterligare information kontakta:

Bengt-Sture Olsson, Ordförande Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
0730-77 71 30, bengtstureolsson@hotmail.com