Specsavers donerar pengar till lokala organisationer

Igår startade Specsavers sin riksomfattande donationsperiod där optikkedjan donerar finansiella medel och engagemang till lokala initiativ som bidrar till en positiv samhällsutveckling på sin ort. Sammanlagt skänker Specsaversbutikerna 320 000 kr.

Under hösten har Specsavers butiker engagerat sig i en rad olika lokala initiativ. Det varierar allt ifrån kvinnojoursverksamheter till simskola för ensamkommande flyktingar och kulturverksamheter för barn. Nu startar fram till jul en donationsperiod där butikernas gåvor överlämnas till organisationerna.

– Vi vill vara en god kraft i samhället genom samverkan och stark lokal förankring. Vi vill göra kloka investeringar för framtiden och har idag ett målstyrt arbete inom hållbarhet och samhällsengagemang, säger Marita Bertilson, Sverigechef på Specsavers.

Detta är ett led i att optikkedjan har tagit ytterligare ett grepp kring sitt engagemang i sociala frågor. ”Ge Syn & Ge Tillbaka” är en förlängning av insamlingen av glasögon till behövande i Tanzania. Som ett tack för den generositet butikerna har sett i samband med insamlingsprojektet vill man ge tillbaka till behövande här hemma genom att stötta en lokal organisation med finansiella medel och engagemang. Lista över butiker och organisationer finns bifogad.

– Det har varit otroligt kul att följa butikerna och deras personals engagemang samt svenskarnas givmildhet. Återigen har tusentals bågar lämnats in i våra butiker och vi vill på detta sätt tacka genom att ge tillbaka till behövande här hemma också och därmed bidra till en positiv samhällsutveckling, fortsätter Marita Bertilson.

Mer om Specsavers sociala engagemang Ge Syn & Ge Tillbaka

I Specsavers projekt Ge Syn & Ge Tillbaka valde Specsavers 113 butiker själva vilket projekt de vill vara med och engagera sig i. Det varierar allt ifrån kvinnojoursverksamheter till simskola för ensamkommande flyktingar och kulturverksamheter för barn. Årets insamlingskampanj av glasögon till Tanzania pågick 19 september - 13 november. I februari 2017 reser optiker från Specsavers tillsammans med vinnaren av tävlingen Årets Glasögonbärare 2016 samt bloggaren och ambassadören Lotta Gray till Tanzania för att göra syntester och dela ut de skänkta glasögonen till behövande vuxna och barn. När de insamlade bågarna matchats med en ny mottagare får givaren i Sverige ett SMS eller mail med namn och bild på mottagaren.

För mer information om Ge Syn se filmen från förra årets överlämning av bågar här eller besök tanzania.specsavers.se. Lista på Specsavers-butikernas lokala välgörenhetsorganisationer finns bifogat.

För ytterligare information om Ge Syn och Ge Tillbaka, vänligen kontakta:
Karin Sturesson, Spotlight PR
Mobil: +46 709 99 00 09 Email: karin.sturesson@spotlightpr.se