Speedheater System AB har ingått avtal med 3PL-lager i USA

Speedheater expanderar i USA

Speedheater har ingått avtal med det amerikanska företaget MetsCube - därmed inleds också arbetet med att införa tredjepartslogistik och expandera på den amerikanska marknaden. Speedheater har funnits på den amerikanska marknaden i nästan 20 år och är redan en välkänd leverantör av innovativa färgborttagningsprodukter bland professionella hantverkare och DIY-are. Idag består försäljningen av både återförsäljare och den egna e-handeln.

- Vi ser redan idag en fin utveckling på den amerikanska marknaden och med vår nya lagerlösning får vi bättre förutsättningar genom att kunna erbjuda bättre fraktpriser och kortare leveranstider. Nu kommer vi kunna ge en bättre service -och köpupplevelse till hela USA, säger Johanna Orinder, försäljnings -och marknadschef.

Idag tillverkas, lagras och marknadsförs Speedheaters produkter från huvudkontoret i Alingsås. Speedheater har under många år haft ett starkt och väl fungerade samarbete med Eco-strip LLC i USA - ett samarbete som har varit mycket framgångsrikt och som fortsättningsvis också kommer att vara till stor hjälp i expansionsplanerna. Trycket på Speedheaters produkter har ökat och därmed behöver säljkanalerna bräddas för att skapa möjligheten för fler kunder att handla så lokalt som möjligt. Och trots en skakig omvärld så saktar man inte in gällande expansionsplanerna. Speedheater menar att de har sett en fin utveckling de senaste åren.

- Den nya livsstilen som pandemin fört med sig har resulterat i en positiv utveckling på vår försäljning. Vi ser att många satsar på renovering av sina hemmiljöer och restaurerar möbler, fasader, dörrar och fönster. Det är många som resonerar som vi och värnar om en hållbar livsstil för vår miljö. Men att återbruka har ju också en direkt fördel rent ekonomiskt, säger Johanna.

Den nya 3PL-partnern, MetsCube, arbetar blandannat tillsammans med Amazon, eBay och Walmart och finns på ett flertal platser i USA. Inledningsvis kommer Speedheater lagerföra sina produkter på ett lager i Alexandria i delstaten Virginia och under hösten och vinter kommer lagret att fyllas på för att sedan hålla hela Speedheaters utbud.

- Med det ökade trycket på e-handeln ökar också pressen att hitta sömlösa logistikflöden. Det här möter vi nu upp och får en mycket snabbare hantering mot USA genom samarbetet med MetsCube. Nu ligger fokus på att få ruljans på vårt nya lager i USA men vi tittar också på hur vi kan möta fler av våra internationella marknader på ett ännu bättre sätt i framtiden, säger logistikchef Lisa Silfverala.

Regions

Speedheater System är expansivt företag som erbjuder den senaste tekniken inom färgborttagning. Vår metod passar lika bra när du ska måla om fasaden eller båten som när du ska renovera gamla fönster och möbler. Flera års forskning ligger till grund för de maskiner och verktyg som Speedheater producerar idag. Vi är stolta över att kunna erbjuda en miljövänlig färgborttagning, helt utan kemikalier. Till skillnad från många andra metoder så är IR-metoden helt vibrationsfri, dammfri och tyst! Så oavsett om du är en hemmafixare så kommer du avsluta jobbet med ett proffsigt resultat!

Johanna Orinder

Head of Sales

Briliant paint removal

Speedheater System is an expanding company offering state-of-the-art paint removal technologies. Our method is equally suited for repainting your facade or boat as for renovating old windows and furniture. The machines and tools produced by Speedheater today stand on a foundation of years of research. We are proud to be able to offer environmentally friendly, completely chemical-free paint removal. Unlike several other methods, our IR method is completely vibration-free, dust free, and silent! So even if you’re doing DIY home repairs, you can seal the deal with professional-grade results!