(OBS! Arrangerad bild, kvinnan på bilden är inte Maria.)

"Allt jag vill är att sluta spela, samtidigt som det är det sista jag vill."

Öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten får dagligen olika rop på hjälp. Detta är Marias hjälprop, som godkänt att vi publicerar då det blev en livsavgörande vändpunkt att faktiskt våga berätta sanningen.

"Hej på er, vill inte säga detta egentligen, jag önskar så att det inte var sant. Hatar mig själv och vill verkligen inte erkänna detta för varken mig själv eller någon annan.

Jag tror att jag blev spelberoende första gången jag satte min fot på ett kasino. Det skulle vara en rolig utekväll med tjejkompisarna men något hände med mig som gjorde att jag kände att jag funnit meningen med livet på något konstigt sätt. Min närmsta familj vet om mitt missbruk. Jag har gått behandling tidigare och familjen har bekostat otroligt många timmar av terapi. Det dock ingen vet är att jag fortfarande spelar. Jag kommer inte undan. Spelbolagen berättar ständigt för mig att de saknar mig, brev dimper ner i brevlådan, mail inkorgen blir överröst, de ringer mig angående sina sweet deals och jag blir hela tiden lurad att jag är ämnad för att spela. Jag är konstant stressad och allt jag kan tänka på är när jag kan komma i skymundan från andra så jag kan fortsätta spela. På toaletten på jobbet, när min pojkvän går ut med hunden, när vännerna går till baren. ALLT är en konstant jakt på rätt tillfälle. Jag har till och med ett schema för hur jag lyckas tömma brevlådan innan min sambo gör det så han inte ska se kravbreven från inkassobolagen och Kronofogden. Hela mitt liv är en spiral av lögner och det känns som om jag snart drunknar.

Allt jag vill är att sluta spela, samtidigt som det är det sista jag vill. Jag behöver hjälp. Allt känns mörkt och jag är rädd. Jag har följ er ett tag och ni sätter ofta ord på min verklighet, vilket gett mig en gnutta hopp. Kan ni så borde ju faktiskt jag kunna också. Så här är jag och ber om hjälp."

Maria lever idag utan spel och ser ett ljus som hon inte sett på länge. Att komma igång med behandling tillsammans med andra som är spelberoende, lämna bort det ekonomiska ansvaret till någon annan och gå på självhjälpsmöten är de saker som betytt mest för henne.

Kostnadsfri hjälp direkt

Spelfriheten är ensamma i Sverige om att tillhandahålla en dygnet runt öppen helpline 08 - 37 43 00, unikt med telefonlinjen är alla som svarar är före detta spelmissbrukare som idag hittat ett nytt sätt att leva utan spel och som också ringt det där första samtalet. Det finns även möjlighet att kunna chatta dygnet runt med före detta spelmissbrukare direkt på hemsidan www.spelfriheten.se

Varje tisdag mellan kl 18.00 -19.00 anordnar Spelfriheten digitala självhjälpsmöten för både spelare och anhöriga. Direktlänk till mötet: https://zoom.us/j/444781632 Mötes ID: 444 781 632 Syftet med dessa möten. är att skapa igenkänning och hopp både för spelare och anhöriga. Dessa möten är anonyma och det är helt okej att bara lyssna.