Antalet som söker hjälp för sitt spelberoende är fortsatt högt.

Antalet som söker hjälp för sitt spelberoende är fortsatt högt.

Öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten har tidigare rapporterat om en markant ökning av antalet hjälpsökande under pandemin jämfört med tidigare år. Nu efter sommaren ligger nivåerna fortsatt högt och den målgruppen som ökar mest är fortfarande kvinnor i åldrarna 30 - 55.

Så här såg fördelningen av antalet hjälpsökande ut under nyss avslutade september månad.

Totalt antal hjälpsökande:764 stycken

Antal män: 431 stycken  Antal kvinnor: 333 stycken

Genomsnittsålder: 34 år

Statistiken är baserad på personer som bett om hjälp via Spelfrihetens samtliga kontaktytor vilket innebär alla sociala medier, helpline, chatt och mail.

Vanligaste spelformerna:

• Nätkasino 5 av 10
    • Sportspel 3 av 10
    • Trav 1 av 10
    • Poker 1 av 10

Genomsnitt som är spärrade på spelpaus.se: 9 av 10

- Det som är tydligt är att nätkasino som varit helt dominerande under pandemin har sen sommarens fotbolls EM och släppta publikrestriktioner fått en jämnare konkurrens från sportspel. Det som också märks väldigt tydligt är att många som kontaktar oss är spärrade på den nationella avstängningstjänsten spelpaus.se men  hittar snabbt in till olicensierade spelbolag där spärren inte gäller. Det som jag tidigare nämnt som hade varit mer verkningsfullt är om en spärr på spelpaus.se skulle innebära en stämpel i kreditupplysningar som tas under samma period som spärren är giltig. Detta skulle kunna leda till att man istället för att ta nya snabblån och spela vidare på olicensierade spelbolag tvingas berätta sanningen och be om hjälp i en större utsträckning än vad som sker idag.

En annan trend som börjar bli mer och mer vanlig är hjälpsökande som tappat kontrollen när det kommer till spekulation med aktier och kryptovalutor. Detta kommer vi både ta upp och prata mer om längre fram avslutar Adam Kirstein Reuterswärd marknadschef på Spelfriheten.