Antalet som söker hjälp för sitt spelberoende fortsätter att öka.

Antalet som söker hjälp för sitt spelberoende fortsätter att öka.

Den digitala öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten har tidigare rapporterat om en markant ökning av antalet hjälpsökande under de båda första kvartalen av 2022.

Nu när när det tredje kvartalet närmar sig sitt slut kan det konstateras att ökningen fortsätter.

Så här såg resultatet ut i år jämfört med föregående års kvartalsperioder.

Q1 - 2022 Antal hjälpsökande: 2604 st - 2021 - Antal hjälpsökande: 1748 st

Q2 - 2022 Antal hjälpsökande: 2736 st - 2021 Antal hjälpsökande: 2049 st

Hittills i Q3 t o m 14/9 - 2022 Antal hjälpsökande: 2534 st - 2021 Antal hjälpsökande: 2265 st

Statistiken är baserad på personer som bett om hjälp via Spelfrihetens samtliga kontaktytor vilket innebär alla sociala medier, helpline, chatt, självhjälpsmöten och mail. Nedan ser ni mer i detalj hur fördelningen sett ut månad för månad hittills under kvartal tre 2022.

Juli 2022

Sportspel 3 av 10

Trav 1 av 10

Genomsnitt spärrade på spelpaus.se: 9 av 10

- Om jag ska kommentera synliga trender nu inför det snart avslutade kvartal tre så är det fortfarande en ihållande ökning bland de som sökt hjälp som haft aktier, värdepapper och kryptovalutor som spelform. Annars så märks det tydligt att de stora fotbollsligorna dragit igång igen, där flera hjälpsökande berättat att det mesta handlar om att jaga de bästa oddsen och ha så många spel igång som möjligt. Allt för att kunna maximera chanserna att vinna det som tidigare förlorats avslutar Adam Kirstein Reuterswärd marknadskoordinator på Spelfriheten.