Behandlingsföretaget Spelfriheten tecknar ramavtal med Gävle kommun

Behandlingsföretaget Spelfriheten tecknar ramavtal med Gävle kommun

Gävle kommun har efter en upphandling valt att skriva ramavtal med Spelfriheten kring öppenvårdsbehandling av spelberoende. Ramavtalet avser behandling av spelberoende för invånare från 18 år och uppåt.

Upphandlingen är baserad på formell kompetens och yrkeserfarenhet. Avtalstiden är 2 år med möjlighet till 1 + 1 års förlängning och började gälla från och med den 15 augusti 2023.

- Det sista alternativet för någon som är spelberoende är att berätta sanningen och be om hjälp, när det väl händer så är det oerhört viktigt att vård och behandling sätts igång direkt. Villigheten till förändring är en färskvara och med detta ramavtal kan vi tillsammans med Gävle kommun möjliggöra en snabb uppstartsprocess för de invånare som slagit i botten och vill ta itu med sitt spelberoende. Tittar vi på första halvan av 2023 så kan vi även konstatera att vi har mellan 10-20 hjälpsökande kontakter från Gävle kommun varje månad. Med den insikten så känns det verkligen som att det här ramavtalet skulle kunna göra stor skillnad för många spelberoende och deras anhöriga avslutar Allan Erdman kommunikationsansvarig på öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten.