Fotbolls-EM är i full gång och antalet hjälpsökande ökar direkt!

Fotbolls-EM är i full gång och antalet hjälpsökande ökar direkt!

Fotbolls-EM 2021 har precis dragit igång och öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten rapporterar om en tydlig ökning av antalet hjälpsökande sen turneringens start den 11 juni.

- Vi ser redan nu en ökning om 30% per dag om vi jämför med en "vanlig" vecka. Tyvärr är det många återfall där spelarna själva berättat att all inbjudande spelreklam i kombination med att andra vänner som spelar gjort att det varit för svårt att stå emot berättar Adam Kirstein Reuterswärd marknadschef på Spelfriheten.

- Många som ringer har själva berättat om att det varit svårt att fokusera på fotbollens charm utan att det mesta kretsat kring vem som gör nästa mål, vem som får nästa gula kort och andra typiska spelrelaterade tankebanor. I många fall skulle jag säga att har man haft fotboll som huvudspel kan det vara nödvändigt med en paus från all fotboll tills man hunnit bygga upp en stabilare grund i sin spelfrihet. Man bör absolut inte utsätta sig för onödiga risker, att vistas i samma rum som folk som exempelvis livebettar är inte en bra miljö för en spelberoende. En miljö som däremot är betydligt bättre är våra öppna självhjälpsmöten, där får man som spelare möjlighet att träffa likasinnade. På dessa möten skapar vi igenkänning och hopp tillsammans och det blir så mycket enklare att kunna ta sig igenom ett pågående fotbolls-EM spelfri i sällskap av andra som vill åt samma håll avslutar Adam Kirstein Reuterswärd.