Antalet som söker hjälp för sitt spelberoende fortsätter att öka.

Antalet som söker hjälp för sitt spelberoende fortsätter att öka.

Den digitala öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten har tidigare rapporterat om en markant ökning av antalet hjälpsökande under de tre första kvartalen och det ser ut som ökning håller i sig nu när året börjar närma sig sitt slut.

Så här såg resultatet ut i år jämfört med föregående års kvartalsperioder.

Q1 - 2022 Antal hjälpsökande: 2604 st - 2021 - Antal hjälpsökande: 1748 st

Q2 - 2022 Antal hjälpsökande: 2736 st - 2021 Antal hjälpsökande: 2049 st

Q3 - 2022 Antal hjälpsökande: 2835 st - 2021 Antal hjälpsökande: 2265 st

Q4 - 2022 Antal hjälpsökande hittills tom 13/12: 2811 st - 2021 Antal hjälpsökande: 2 326 st

Statistiken är baserad på personer som bett om hjälp via Spelfrihetens samtliga kontaktytor vilket innebär alla sociala medier, helpline, chatt, självhjälpsmöten och mail. Nedan ser ni mer i detalj hur fördelningen sett ut månad för månad hittills under kvartal fyra 2022.

Oktober 2022

Hjälpsökande spelare: 1084 stycken

Antal män: 671 stycken Antal kvinnor: 411 stycken

Genomsnittsålder: 30 år

Sportspel 3 av 10

Trav 2 av 10

Aktier, värdepapper och kryptovalutor 1 av 10

Genomsnitt spärrade på spelpaus.se: 9 av 10

November 2022

Hjälpsökande spelare: 1109 stycken

Antal män: 723 stycken Antal kvinnor: 386 stycken

Genomsnittsålder: 30 år

Nätkasino 4 av 10

Sportspel 4 av 10 (Fotbolls-VM drar igång)

Trav 2 av 10

Genomsnitt spärrade på spelpaus.se: 9 av 10

Hittills i December 2022 ( Till och med 13/12)

Hjälpsökande spelare: 618 stycken

Antal män: 396 stycken Antal kvinnor: 222 stycken

Genomsnittsålder: 28 år

Sportspel 4 av 10

Trav 1 av 10

Aktier, värdepapper och kryptovalutor 1 av 10

Genomsnitt spärrade på spelpaus.se: 8 av 10

- Om jag ska kommentera någon synlig trend just nu så ser vi på Spelfriheten en tydlig ökning av antalet hjälpsökande i samband med att fotbolls-VM dragit igång nu i november. Många unga killar och män som tappat kontrollen helt och snabbt fått stora konsekvenser. Tyvärr är det även många spelfria perioder som går i kras under denna typ av sportevenemang. Massiv marknadsföring i kombination med att ens omgivning börjar prata mer öppet om sina spel gör det lättare att lura sig själv. Flera som har ringt in till oss och berättat att minnen från storvinster från tidigare VM turneringar letat sig in i huvudet och några dagar senare har återfallet varit ett faktum. Detta visar vikten av att ha ett dagligt program som hjälper till att hålla garden uppe. En livslång sjukdom kräver livslånga åtgärder avslutar Adam Kirstein Reuterswärd marknadskoordinator på Spelfriheten.