Jag spelade upp hela mitt företag på enarmade banditer!

Jag spelade upp hela mitt företag på enarmade banditer!

Ända sen jag var 18 har mitt liv kretsat kring spel i olika former. Har sen 18 års ålder hunnit med 5 kraschlandningar då jag vid varje tillfälle förlorat allt.

Sista kraschen kom för cirka 2 år sedan då jag klev över gränser jag aldrig trodde jag skulle göra.

Jag kommer ihåg på ett självhjälpsmöte ute i Hjorthagen för cirka 13 år sedan hur jag satt och kände igen mig på vad alla berättade, men att jag valde att fokusera på skillnaderna istället för likheterna.

13 år senare satt jag på samma möte ute i Hjorthagen och berättade att jag precis lagt korten på bordet kring mitt senaste återfall.

Jag var nere på en botten jag inte trodde fanns, jag hade spelat bort mitt företag som tagit många år att bygga upp. Plus att jag genom detta satte många människors trygghet och liv på spel.

Människor jag känt och tyckte om både länge och mycket.

Skammen att berätta för delägare, anställda, kunder, familj och vänner. Jag var helt övertygad om att mitt liv var slut, jag orkade inte med mig själv längre.

MEN på detta möte i Hjorthagen satt jag tillsammans med cirka 40 andra spelberoende där alla hade tappat hoppet om att leva vid sina första möten, men sen återfått livsgnistan genom att vi hjälper varandra.

Bara känslan av att jag behöver inte göra denna resa själv och att andra likasinnade kunnat ta sig tillbaka och idag fått harmoniska, balanserade och spelfria liv.

Denna attraktion fastnade hos mig och i symbios med självhjälpsmöten, individual och gruppterapi formades en väg tillbaka fylld av hopp.

Detta hopp var jag tvungen att känna då jag kämpade varje dag med mitt självhat för vad jag ställt till med.

Många funderingar på hur kunde jag spela upp hela mitt företag på enarmade banditer? Jag skulle ju bara låna lite för att sedan vinna tillbaka allt. Detta återfall började när jag i en stressad miljö med mycket jobb, en relation som började trassla och inte hade ett dagligt program i ryggen kring mitt spelberoende.

Så en dag fick jag nog satte in 2000 kronor och tänkte jag provar dessa slots man ser på reklamen hela tiden. 5 minuter tog det sen hade jag vunnit 350 000 kronor, gjorde en utbetalning hade pengarna på kontot dagen därpå.

Jag kände i hela min kropp, jag är bra på det här, varför försöker jag bygga upp ett företag när jag är en stjärna på enarmade banditer. Hela återfallets drivkraft var vetskapen av att jag vann 350 000 på en insats av 2000 på under 5 minuter. Spelade ingen som helst roll att jag spelade bort flera miljoner det var det argumentet som höll allt levande och tron på att snart kommer supervinsten. Jag blir världens sämsta matematiker när speldjävulen har mig i sina klor.

Men då jag tidigt bestämde mig för att det är jag om suttit bakom ratten hela tiden så ska jag ta mitt ansvar och även se till att kunna hjälpa andra med min historia.

Detta har utan tvekan varit räddningen för mig, att få vara med och starta den första öppenvårdsbehandlingen för spelberoende som formats av före detta spelare i symbios med både anhöriga och erfarna beroendeterapeuter har varit fantastiskt. Varje gång jag får chans att hjälpa en spelberoende eller anhörig blir jag påmind om vart jag kommer ifrån och vilka framsteg jag faktiskt gjort. Responsen jag får dagligen från klienter och deras anhöriga är sånt som gör att jag orkar kämpa vidare.

Jag är så tacksam för att jag lyckats vara spelfri i över 2 år och jag vet att sålänge jag följer ett dagligt program har jag min sjukdom under kontroll.

Friheten av att inte ha massa hemligheter för mina nära och känslan av att jag idag kan se mig själv i spegeln och säga att jag är stolt över min spelfrihet är helt oslagbar.

Ser med glädje framemot utvecklingen av den nya lagen som började gälla 1 januari 2018, då numer ingår problem med spel om pengar i socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen. Det innebär att kommuner och landsting ska erbjuda stöd och behandling till personer som har allvarliga problem med spel om pengar precis som för narkomaner och alkoholister.

Min förhoppning är att andra spelberoende ska snabbt få rätt sorts stöd och behandling, för att lyckas bibehålla en bestående spelfrihet.