Skrämmande ökning 35% fler inringda återfall per dag under fotbolls-VM!

Skrämmande ökning 35% fler inringda återfall per dag under fotbolls-VM!

Teamet som sköter om Spelfrihetens helpline rapporterar om en skrämmande ökning med 35% av antalet inringda återfall per dag under fotbolls-VM! Både anhöriga och spelare berättar om alla överhängande skulder gör att tankarna på en sista storvinst som ”ska lösa allt” till slut tar över, reklamen som matas överallt hjälper inte direkt till. Många tycker även att reklamen riktar sig till spelmissbrukare lite väl mycket ibland.  Två citat som körts frekvent under VM är ” Ingen behöver veta, hos oss spelar du helt anonymt” och ”Pengarna på kontot inom 5 minuter”.

- Min personliga åsikt som spelberoende är att ingen vanlig person har behov av att spela anonymt så självfallet sticker det i ögonen på mig, MEN jag måste lära mig leva med reklamen. Det är mitt ansvar att ha rätt verktyg för att kunna bibehålla min spelfrihet berättar Adam Kirstein Reuterswärd marknadschef på Spelfriheten.

På Spelfriheten möter man dagligen personer som tagit återfall under fortbolls-VM och spelat bort hundratusentals kronor. Ofta börjar det med spel utan pengar på några matcher i huvudet som stämmer överens med slutresultatet. Med ökat självförtroende och en intalad tanke "Jag är bra på det här alla matcher går ju in" sitter man helt plötsligt och har fört över pengar och lagt sitt första spel på länge. Sen går det snabbt utför och många börjar spela alla möjliga spel parallellt med att satsa hårt på sina fotbollsmatcher.

- Du förlorar och börja ta större risker, eftersom du måste vinna igen det du förlorat. Det svänger fruktansvärt snabbt i spelet. Förlusterna blir större, men minnena av dina tidigare vinster finns kvar. Det kan gå att ställa allt tillrätta igen, det kommer vända snart, det måste bara gå berättar Adam Kirstein Reuterswärd.

Spelfriheten har kostnadsfria självhjälpsmöten varje tisdag mellan 18-19 och en Helpline 08 - 37 43 00 som är öppen dygnet runt, 7 dagar i veckan och som alltid besvaras av före detta spelmissbrukare.

- Med tanke på den ökade efterfrågan har vi även beslutat att ha öppna intag under sommaren på vår primärbehandling, allt för att kunna dem spelberoende som faktiskt ber om hjälp, en snabb process för att kunna påbörja sina resor mot spelfriheten avslutar Adam Kirstein Reuterswärd.