Spendrups Bryggeri AB: Delårsrapport januari-september 2008

• Nettoomsättningen ökade 1 procent
  • Rörelseresultatet 74 MSEK
  • Ökade andelar på öl och vatten
  • Vinförsäljningen upp 15 procent
  • Exporten ökade 10 procent

Resultatet för årets första nio månader uppgick till 74 MSEK (109 MSEK).
Resultatförsämringen beror framförallt på svaga resultat i de nyförvärvade bolagen Hellefors Bryggeri AB och Loka Brunn AB samt på ökade avskrivningar som följd av stora investeringar i nya produktionslinjer.
Åtgärder pågår för att anpassa omkostnaderna och därmed förbättra resultaten i de nya dotterbolagen.

• Mat, dryck

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se