Pressmeddelande -

SPER blir starkare och tydligare; Idrottens Spel och Svenska Postkodlotteriet nya medlemmar i Spelbranschens Etiska råd

Spelmarknadens etiska råd, SPER, utökas med två nya medlemmar, Svenska Postkodlotteriet och Idrottens Spel. Det innebär att samtliga reglerade bolag på den svenska spelmarknaden nu ingår rådet.

Samtidigt justeras rådets styrelse på årsmötet. Från och med i dag ingår samtliga VD:ar för de reglerade bolagen i styrelsen. Ordförande blir Svenska Spels VD Lennart Käll.

- Det känns tillfredsställande att samtliga reglerade bolag nu ingår i rådet. Det möjliggör för oss att driva våra frågor på ett mer strukturerat sätt och vi kommer få en helt annan tyngd i våra frågor, säger Lennart Käll.

SPER:s fortsatta fokus kommer ligga på att driva frågor om ansvarsfullt spelande och etisk marknadsföring för att spelbranschen ska utvecklas på ett sunt sätt.

- Det är bekymmersamt att det finns så mycket spelreklam som är oreglerad. Vi tycker därför att det är bra att regeringen nu tillsätter en utredning som ska se över utformningen av sanktionerna för lagens s k främjandeförbud. Det behövs kraftfulla åtgärder mot dem som bryter mot främjandeförbudet, säger kanslichef Petra Forsström.

Sedan tidigare ingår följande spelbolag i SPER. ATG, Folkspel, Kombispel, Svenska Spel, Ideella Spel, Miljonlotteriet, Svebico och Lottericentralen.

Den nya styrelsen består av Hans Skarplöth, ATG, Hans Sahlin, Folkspel,  Anders Johansson, Kombispel, Jan R Karlsson, Ideella Spel, Matz Wallander, Idrottens Bingo, Malcolm Lilliehöök, Lottericentralen, Ludwig Alholt, Miljonlotteriet, Patrick Hämqvist, Svebico, Niclas Kjellström-Matseke, Svenska Postkodlotteriet,, Lennart Käll, Svenska Spel,

För mer information, Petra Forsström, kanslichef SPER 070 -545 18 88

FAKTA: SPER - Spelbranschens Etiska Råd. Syftet är att gemensamt arbeta med etiska frågor kring spel, lotterier och marknadsföring. Behovet av etiska riktlinjer för marknadsföring av spel har blivit än mer tydligt under senare år då de oreglerade nätbolagens marknadsföringsinsatser har ökat kraftfullt.

Medlemmar i SPER är: ATG, Folkspel, Idrottens Spel, Ideella Spel, Kombispel, Lottericentralen, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet och Svenska Spel,

FAKTA SPER: Spelbranschens Etiska Råd samlar etablerade spelföretag med tillstånd att bedriva spel i Sverige, kring viktiga speletiska frågor. Medlemmar i SPER är: ATG, Folkspel, Ideella Spel, Idrottens Spel, Kombispel, Lottericentralen, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet och Svenska Spel.