Swedish Gambling Award 2023 - Årets vinnare har utsetts!

Swedish Gambling Award 2023 - Årets vinnare har utsetts!

Vinnarna av 2023 års Swedish Gambling Award korades idag. Vinnarna är AB Trav och Galopp, Betsson Group, Folkspel, Svenska Spel, Tobias Melin och Rasmus Sjövill. Juryn har också delat ut ett hederspris till Krister Fredricson.

Swedish Gambling Award är den årliga utmärkelsen på den svenska spelmarknaden som hyllar hållbara initiativ. Årets bidrag visar upp bredden i spelbranschens arbete med ansvarstagande och hållbarhet. Juryn gratulerar alla vinnande bidrag och tackar alla som varit med och tävlar, säger Ann-Sofie Olsson, juryordförande för Swedish Gambling Award.

Swedish Gambling Award arrangeras av Sper, Spelbranschens Riksorganisation, och Bos, Branschföreningen för Onlinespel. Ett viktigt syfte är att premiera ansvarstagande och hållbara initiativ som har gett önskad effekt.

Vinnande bidrag i Swedish Gambling Award 2023 med juryns motivering

Ledarskap/Person: Tobias Melin och Rasmus Sjövill

Att ta ett reellt problem som hela branschen pratar om – och har pratat om i flera år - och bestämma sig för att lösa det är värt guld. Genom att ta fram en helt ny lösning som angriper problemet på ett annat sätt föll bitarna på plats. Genom ett nytt analyssystem har myndigheter och politiker getts ökad kunskap och en tydligare bild av det olicensierade spelets storlek och utveckling. Det har i sin tur lett till ett antal positiva effekter för den licensierade marknaden i rätt riktning.

Ledarskap/Organisation: Driving Diversity and Inclusion within the Industry – Betsson Group

Att ändra kulturen i en hel bransch tar tid, att börja med sig själv som organisation är ett viktigt steg på vägen. Spelindustrins kultur uppfattas emellanåt vara stereotyp inom vissa områden. Att sätta företagsmål för att bryta det stereotypa och skapa en ny kultur – och lyckas, är imponerande. Genom sina vägval har vinnaren lyckat skapa en stolthet och öppenhet där närmare 9 av 10 medarbetare anser att det är lika möjligheter för alla att utvecklas inom bolaget – oavsett bakgrund, nationalitet eller kön. Man har dessutom låtit det genomsyra marknadsinitiativ vilket leder branschens mångfald framåt.

Hållbarhet/Spelansvar: Spelpaus 2.0: Från ett rundabordssamtal till en snar verklighet? – AB Trav och Galopp

Dialog är en beprövad metod för att lösa problem, men hur går man från ord till handling? I en jämn kategori fastnade juryn för ett konkret initiativ som visar på ett ansvar inte enbart för den egna kundbasen, utan för samhället i stort.

Hållbarhet/Samhällsansvar: Svenska Spels forskningsstöd: Svenska Spel

Många av årets bidrag har gjort skillnad i det tysta. Årets vinnare har på ett långsiktigt och oberoende sätt påverkat såväl branschen som samhället. Juryn ser fram mot att följa initiativets utveckling och dess fulla potential.

Kundnöjdhet/Effekt & NKI: A Driver for the Voice of the Consumer: Betsson Group

Vinnaren har bestämt sig och tog därför ett helhetsgrepp för att förbättra kundnöjdheten. Med en mycket hög ambition, där man på innovativt sätt kombinerat tekniska möjligheter med ett processdrivet arbetssätt, har man lyckats skapa en genuin förståelse för kundernas upplevda problem och agerat på dessa insikter som dessutom genomsyrar hela organisationen. Metodiskt, inspirerande och imponerande!

Kundnöjdhet/Marknadsföring: Ja må hon leva! - Folkspel

Bra marknadsföring grundar sig i en stark insikt i kombination med ett kreativt uttag som berör människor. Vinnaren har lyckats med alla pusselbitar. Slutresultatet visar en kampanj som når ut, berör och engagerar. Det i sin tur har skapat positiva mervärden. Dessutom har kampanjen haft en positiv påverkan på uppfattningen om varumärket och försäljningen. Ett skolboksexempel som andra kan inspireras av. Starkt jobbat!

Juryns hederspris: Krister Fredricson

Med gedigen kunskap, stor samarbetsvilja och av hela branschen uppskattad personlighet har han under lång tid outtröttligt och framgångsrikt arbetat för spelbranschen och bingons bästa.

Alla nominerade bidrag finns på www.swedishgamblingaward.se.

Årets jury består av: Maria Kausits, analytiker och partner SB Insight, Jenny Nilzon, affärsområdesansvarig På AB, Sandra Hanson, advokat vid Advokatfirman MarLaw AB, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Leif Almgren, senior spelkonsult, Magnus Berglund, vd Kinglet, och Ann-Sofie Olsson, managementkonsult och juryordförande.

Spelbranschens Riksorganisation (SPER) är en branschorganisation som samlar aktörer på den svenska spelmarknaden för att verka för en sund, modern och hållbar spelmarknad. Medlemmarna består av speloperatörerna ATG, Bethard, Betsson, Comeon, Folkspel, Kombispel, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet, Svenska Spel och Paf-koncernen och spelleverantörerna IGT, SG Digital och Random State. Samarbetspartner är Revansch, Spelfriheten AB, Strandänger & Medvall och Sustainable Interaction.