Förbundsordförande Eva Eriksson: Det saknas en ärlig debatt om pensionssystemet

Vi avstår obligatoriskt lön till pension samt ska ställa upp och arbeta allt längre, men kan inte lita på att pensionen blir tillräcklig. Staten däremot behöver varken ta ansvar för skäliga pensioner eller en realistisk arbetsmarknad. Risken i pensionssystemet ligger hos individen.

Hur många väljare känner till detta? Det saknas en ärlig debatt om pensionssystemet.

I en offentlig pensionslösning kan inte sjunkande pensioner och växande arbetslivskrav vara de enda alternativen. Att fortsätta låta systemet skena från verkligheten är ohållbart. En total översyn av systemet krävs.

Om människors tillit till pensionssystemet och pensionspolitiken ska kunna återskapas måste politiken ta ett övergripande ansvar. Systemet måste sträva efter att vara en försäkring för alla inblandade, där risker och ansvar delas.

Inför riksdagsvalet år 2022 måste pensionsfrågan debatteras, alternativ och politiska skiljelinjer ska synliggöras. Annars finns inga starka skäl för att det offentliga ska syssla med människors inkomstrelaterade pensioner.

Artikeln i SvD finns att läsa här

Länk till SPF Seniorernas rapport "Trygg pension – ett pålitligt pensionssystem och rimliga pensioner"

• Lön, Pension

• pensioner
  • pensionssystem
  • pensionsdebatt

SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF Seniorerna har cirka 250 000 medlemmar i knappt 800 föreningar och 26 distrikt spridda över hela landet. Våra prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.