Ryan Reynolds - Delägare Aviation American Gin

Aviation American Gin nu åter i Sverige.

”Aviation är världens bästa gin!” – Ryan Reynolds

Det tyckte skådespelaren Ryan Reynolds och köpte in sig i företaget år 2018. I Sverige lanserades Aviation Gin på nyårsafton 2018 och blev snabbt en succé. Efter en lång väntan så finns nu Aviation åter i lager och kan beställas på Systembolaget igen.

Aviation American Gin är gjord på en noggrann blandning av örter, två olika sorters apelsinskal och kryddor. Smakrik men ändå len och balanserad smak, utan att överröstas med för mycket enbär.

För Ryan startade det på en bar i Vancouver där han njöt av en Negroni cocktail efter en filminspelning. Drinken var så god att han frågade om innehållet och fick då veta av bartendern att det var Aviation Gin som var hemligheten. Ryan Reynolds började gräva fram information om företaget och några månader senare var han delägare i ett amerikanskt craft gin-destilleri i Portland, Oregon. På bara ett år med honom bakom spakarna så dubblade Aviation Gin sina volymer och nu är succén ett faktum. Ryan Reynolds är en riktig eldsjäl som på ett charmigt sätt utbildar och marknadsför sin gin. Vem vet, om 10 år kanske det är craft gin han är mest känd för och inte blockbuster-filmer som Deadpool och Red Notice.

Aviation American Gin grundades 2005. Det var en gintillverkare som tillsammans med en professionell bartender som tog fram receptet på Aviation Gin. Skaparna heter Christian Krogstad och Ryan Magarian, båda har en kärlek till så kallade för-förbudscocktails där spriten spelar huvudrollen i drinkar och cocktails. Man skapade tillsammans en smakrik gin som är så pass len och balanserad att man kan njuta av Aviation precis som den är, med eller utan is. Den rena och fräscha smaken kommer från bland annat bankade enbär, två sorters apelsinskal, lavendel, kardemumma och sarsaparillarot. Den sistnämnda kryddan är en rot som var basingrediensen i gamla stilens root beer. Dessa noggrant utvalda kryddor gör Aviation Gin till den perfekta komponenten i drinkar som Negroni, Aviation Cocktail, Dry Martini och GT´s. Vi rekommenderar en klassisk indian tonic med en apelsinskiva om man ska njuta av en Aviation Gin & Tonic.

Kombinationen av expertisen att tillverka gin och en brinnande passion att göra enastående cocktails har tagit Aviation American Gin till var den är idag. En succé världen över!

Se filmen hur Aviation gin tillverkas här, förklarat av Ryan Reynolds själv. (öppnas i nytt fönster)

Aviation American Gin

Pris: 399 kr

Volym: 700 ml