Bladnoch Vinaya Lowland Single Malt Whisky

Bladnoch Vinaya 46,7% finns nu i Sverige!

Bladnoch Distillery grundades år 1817 vilket gör detta Lowland-destilleri till ett av Skottlands äldsta. Idag är det perfektionisten Nick Savage som är Master Distiller sedan 2019. Han har genom karriären alltid strävat efter att göra omutligt bra single malt whisky. Det var passionen och drivkraften hos Bladnoch-teamet som inspirerade Nick att ta steget 2019 och vara en del av destilleriets jakt att skapa single malt whisky till perfektion.

Förra året lanserades Bladnoch 11 Years på Systembolaget och hela Sveriges tilldelning av flaskor 2021 sålde slut snabbt. Nu kommer nästa mästerverk från Lowland-destilleriet till Sverige, Bladnoch Vinaya.

Bladnoch Vinaya har en alkoholhalt på 46.7% och är lagrad i både 1st fill bourbonfat och 1st fill sherryfat som ger toner av färskt äpple, sött blommigt gräs och inslag av choklad. Alla råvaror köps in lokalt och vattnet tas såklart från Bladnoch River. Tålmodigt så får Bladnoch jäsa i cirka 80 timmar och detta avspeglas i Vinaya´s balanserade citrustoner och lätt blommiga ton som påminner om Akacia honung.

"Vinaya", är ett sanskritord som betyder respekt och tacksamhet, hyllar de ursprungliga grundarna som lever kvar än idag på Bladnoch Distillery.

Finns i Systembolagets beställningssortiment.

Bladnoch Vinaya Lowland Single Malt Whisky

Pris: 699 kr | Alkoholhalt: 46,7% | Storlek: 700 ml | Artikelnummer: 54935

För mer information kontakta Tommy Isaksson, Brand Manager Premium Spirits.

tommy@spivi.se | +46 768 44 88 10 | www.spivi.se