Exklusiv lansering av Bladnoch Samsara

Bladnoch Samsara lanseras den 24:e februari. Endast 420 flaskor.

Från Skottlands äldsta privatägda whiskydestilleri lanseras nu Bladnoch Samsara på Systembolaget. I över 200 år har man tillverkat whisky på Bladnoch och nu kommer en hyllning till destilleriets härligt färgstarka historia. Denna jubileumsflaska kommer nu till Sverige i en mindre upplaga om 420 flaskor. Lansering den 24:e februari och kostar 899kr på Systembolaget.

Samsara, som betyder "pånyttfödd" på Sanskrit är lagrad på ex-bourbonfat och ex-rödvinsfat från Kalifornien. En fyllig single malt whisky på 46,7% som vunnit medaljer i olika tävlingar världen över. Bladnoch Samsara kommer i en snygg flaska som verkligen lyfter de gyllenröda reflexerna i vätskan.

David Prior ägare av Bladnoch Distillery

År 1817 grundades Bladnoch Distillery av John och Thomas McClelland. Destilleriet kallas för ”Queen of the Lowlands”, beläget lägst ner i sydvästra lowlands och är Skottlands sydligaste destilleri. Bladnoch har drivits och ingått i många olika ägarkonstellationer sedan John och Thomas fick licens att tillverka whisky. Bladnoch ligger inte långt från havsövergången mellan Cairnryan och Larne, två gånger i destilleriets historia har man räddats av nya ägare som kommit från Nordirland. Idag ägs destilleriet av den australiske entreprenören och whiskyälskaren David Prior. 2015 tog David över destilleriet och startade resan att pånyttföda Bladnoch. Sedan gick det snabbt, efter 2 års renovering av destilleriet så var produktionen åter igång efter 8 års vila. Sedan anställdes självaste Dr. Nick Savage år 2019. Nick är en master distiller med ett imponerande CV och som jobbar helt i linje med Davids höga ambitioner att tillverka singelmalt whisky till perfektion. I videon nedan kan ni höra Nicks egna ord om Bladnoch Samsara.

Sidospår för oss svenskar… 1955 valde dåvarande ägarna, Ross & Coulter att sälja av sitt lager av whisky samt sin utrustning. De två kopparpannorna som användes på Bladnoch såldes till svenska spritmonopolet. Redan samma år så var de gamla Bladnochpannorna installerade i Vin- & Spritcentralens fabrik i Södertälje. Ett gäng förvirrade svenskar skulle raskt lära sig tillverka whisky, några år senare lanserades Skeppets Whisky.

BLADNOCH SAMSARA

Lanseringsdatum: 2023-02-24
Antal: 420 flaskor
Pris: 899 kr
Artikelnummer: 11336
Doft och smak: I doften kan man hitta vaniljglass och blommiga toner. Vaniljen följer med i smaken, mer åt fudge tillsammans med nyklippt gräs och blommor. Eftersmaken är varm och fyllig med citrus i bakgrunden.

För mer information kontakta tommy@spivi.se.