BREAKING NEWS! Rickhouse bourbon lanseras nu på Systembolaget.

BREAKING NEWS! Rickhouse bourbon lanseras nu på Systembolaget.

Den första september lanseras Rickhouse Cask Strength Bourbon 51,5% på Systembolaget. En riktigt smakrik whiskey från San Francisco som når hyllorna lagom till de kalla månaderna. En ståtlig flaska på 700 ml och priset är 539 kr.

Rickhouse har aldrig tidigare sålts i Sverige vilket gör denna nyhet extra kul för svenska whiskeyfans och bourbondyrkare. Gold bar Company grundades 2013 i San Francisco, Kalifornien. Rickhouse master blender Montgomery Paulsen är från början en vinmakare med över 25 års erfarenhet. Hans passion för både vin och whiskey speglar hela företaget där ofta vinfat används för lagring.

Denna muskulösa nyhet är djärv, värmande och smakrik. Rickhouse är en cask strength vilket betyder att den buteljeras på fatstyrkan 51,5%. Andelsbeskrivning av basingredienser kallas mash bill och Rickhouse innehåller 80% majs och 20% råg. Majs ger en härlig sötma och munkänsla som rågen balanserar upp med syrlig kryddighet. Man destillerar Rickhouse bourbon tre gånger i copper pot stills, inte helt vanligt i bourbonvärlden då de flesta destillerar två gånger i USA. Fatlagringen sker på hårt rostade/kolade amerikanska nyekfat och slutlagras med fransk ek. De två träslagen tillsammans med alkoholstyrkan är nyckeln till whiskeyns robusta ekfatskaraktär, rökighet och långa eftersmak.

THE LADY OF FORTUNE
Varje flaska har ett mynt på framsidan. Den kallas för ”The lady of fortune coin” och är en symbol för lycka och framgång. I Kalifornien anser man att denna dam står för amerikanskt hantverk, hårt arbete och beslutsamhet. Detta är något som The Gold Bar Company hyllar med en kopia av myntet som appliceras för hand på varje flaska.

På myntet ser man the lady of fortune stå stolt framför massor av guldtackor med Sierra Nevada Mountains i bakgrunden, där den berömda kaliforniska guldrushen mellan 1848 och 1855 ägde rum. På hennes vänstra sida ser man en stenhacka som används än idag av guldgrävare, den representerar envishet, hårt arbete och prestation. I hennes högra hand håller hon de tre grundingredienser som Gold Bar whiskey använder: majs, råg och korn som representerar frukterna av hennes arbete.

MASTER BLENDER
Montgomery Paulsen (Monty) är född och uppvuxen i San Francisco Bay. Med stor stolthet över var han kommer ifrån så arbetar han för att hedra och ta tillvara på områdets historia och dess kvalitéer. Han har även sett alla styrkor med hur distriktets alla vingårdar och hans whiskey kan hitta smarta och innovativa vägar tillsammans.

Monty tog examen från den prestigefyllda University of California Davis School of Winemaking, med en Bachelor of Science i Fermentation Science. Han har ägnat 25 år åt vintillverkning och jobbat på toppvingårdar i vindistrikten Napa och Sonoma, bland annat på Rosenblum Cellars, Winery Exchange och C. Mondavi & Sons.

Montys passion för sprit och vin började redan på tidigt 70-tal, på hans familjs vingård Pat Paulsen i Sonoma. Där var han aktiv inom alla områden av familjens verksamhet. Med den bakgrunden inom vin så förstår man varför Monty lyckas vinna priser för
sin vinfatslagrade whiskey.

Master Blender Monty Paulsen

RICKHOUSE CASK STRENGTH BOURBON WHISKEY
Lanseringsdatum:
Första september i FS
Pris: 539 kr
Artikelnummer:

Färg:
Mahogny
Doft: Tydlig karaktär av hårt kolade ekfat, något rökigt, torkade dadlar och aprikoser, smörkola, choklad, kanel och vanilj
Smak: Otroligt smakrik och nyanserad. Nötig och kryddig tillsammans med vanilj, kaffe, choklad och marsipan.
Eftersmak: Lång eftersmak som håller i den nötiga karaktären tillsammans med bakad vanilj och farinsocker.

Passar att serveras i rumstemperatur som avec, med några droppar vatten, med is och på drinkar.

För mer information kontakta Tommy Isaksson, Senior Brand Manager. tommy@spivi.se