NYHET - Pinot Noir för 99 kr från Naudin Pére & Fils lanseras på Systembolaget

NYHET - Pinot Noir för 99 kr från Naudin Pére & Fils lanseras på Systembolaget

Carl Wine tillsammans med Naudin Père & Fils lanserar en ny pinot noir för 99 kr på den svenska marknaden. Pinot noir har de senaste åren klättrat snabbt på konsumenternas favoritlista av druvsorter och pinot noir från Frankrike under 100-lappen är svårt att hitta. Pinot Noir är en druvsort som är svårodlad på grund av sitt tunna skal och den korta perioden mellan omogen och övermogen. Naudin har odlat pinot noir i över 170 år, så de har blivit mästare på att skörda vid precis rätt tidpunkt för att få till den rätta balansen i det färdiga vinet. Nu lanseras Naudin Père & Fils Pinot Noir för 99 kronor i Systembolagets beställningssortiment.

- Det är en ynnest att få jobba med kvalitetsproducenter som Naudin Père & Fils, där man inte gör något avkall på varken stil eller kvalitet. Deras ledord authenticity and quality är något som de verkligen lever upp till och därtill jobbar man väldigt mycket på sitt miljöavtryck, säger Magnus Lansman, VD på Carl Wine.

Frukten till detta vin kommer från Aude i södra Frankrike. Med närheten till medelhavet och Pyrenéerna får vi ett kallare klimat som är perfekta förhållanden för pinot noir. Jordmånen är rik på lera och kalksten, som ger en fin mineralitet till vinet. Efter skörd sker alkoholjäsning på temperaturkontrollerade ståltankar, och delar av vinet får sedan ligga på ekfat mellan 6 och 9 månader. Årgången 2021 var en stökig årgång i många olika delar av Frankrike, där man på vissa ställen förlorade hela skördar på grund av vårfrost i april. Men detta var södra Frankrike skonade från och 2021 visar upp en otroligt fin fruktighet och bra syra.

- It is with great pleasure that we launch our Pinot Noir in Sweden. We know that the Swedish consumers really enjoys a good glass of Pinot, so hopefully they will like this wine, säger Christophe Rochet, ägare och CEO på Naudin Père & Fils.

Smakbeskrivning: Medelfylligt med tydliga toner av mogna jordgubbar, skogshallon, färska örter, mineraler och en fin fatkaraktär. Eftersmaken är lång med läskande och fruktiga toner.

Passar till: Rätter av ljust kött, som kalv, kyckling och matiga sallader. Prova pinot noir till torskrygg eller andra eleganta fiskrätter, vilket är väldigt gott. En annan väldigt härlig kombination är ostbågar och pinot noir. Prova!

Naudin Pinot Noir på Systembolaget

Om Naudin Père & Fils

Naudin Père & Fils grundades av Albert Brenot 1849 i hjärtat av Bourgogne i den pitoreska byn Savigny-lès-Beaune. Detta gör Naudin till ett av de äldsta vinhusen i Bourgogne, och här är det pinot noir och chardonnay som gäller. Redan tidigt i Naudins historia fokuserade man på hårt arbete och respekt för både traditioner och miljö. Något som genomsyrar hela företaget även idag. Idag drivs firman av Christophe Rochet som fortsätter arbetet framåt där ledstjärnorna är authenticity and quality. Naudin äger 12 hektar som är planterade med pinot noir och chardonnay, och några av dessa ligger i ikoniska lägen som Corton-Charlemagne Grand Cru och ”Les Maréchaudes” Corton Grand Cru som producerar viner med 4-siffriga prislappar.

Naudin Père & Fils Pinot Noir | Art.nr: 50906 | Alkoholhalt: 13% | Pris: 99:- | Storlek: 750ml