Madre Mezcal Ensamble lanseras på Systembolaget den 27:e maj

NYHET! Succén Madre Mezcal lanseras nu i Sverige.

Den 27:e maj lanseras 1200 flaskor Madre Mezcal Ensamble exklusivt på Systembolaget. En välgjord mezcal som är perfekt att göra drinkar och cocktails på. Priset på Systembolaget är 489kr och finns endast i begränsad upplaga.

Madre Mezcal Ensamble – både för den nyfikne och den erfarne.

Madre Ensamble är skapad för att bland annat ändra uppfattningen om att all mezcal ska vara överdrivet rökig. Den balanserade karaktären från agavesorterna Espadin och Cuishe kommer fram tydligt med en mer subtil och elegant rökig ton som inte tar över helhetsupplevelsen. Ensamble har en alkoholhalt på 45% som också hjälper till att framhäva nyanserna och smakintrycket från agaven. Perfekt för den nyfikne nybörjaren och en fantastisk mezcal för den mer erfarne som gillar att avnjuta mezcal precis som den är.

La Familia

Bland de böljande kullarna utanför Oaxaca i södra Mexico ligger en liten Zapotec-stad som är känd för sin fantastiska Mezcal. San Dionisio är en familjär stad, där nästan alla känner varandra och släktbanden starka. Staden är omgiven av agave som växer vilt och lokalbefolkningen har vårdat sin ädla växt i århundraden. Familjen Garcia Morales är en familj som har tagit hand om dessa marker i generationer.

Madre produceras av Jose Ines Garcia Morales och hans familj. Deras lilla palenque (mezcal-destilleri) ligger strax utanför San Dionisio där vattenkällan och ren luft spelar en stor roll i mezcaltillverkningen. Varje steg för att göra mezcal är personlig och ett noggrant familjehantverk. Joses far och bröder hjälper till att skörda agaveplantorna, hans mamma välsignar agaven innan den bakas under jord för att mjuka upp fibrerna och omvända stärkelsen till socker. I nästa steg så ska sockret i agaven omvandlas till alkohol, för att fermentera används lokalt källvatten och vild-jäst som finns i bergsluften som omger palenquen. Slutligen sker destillationen i familjens gamla kopparpanna. Destilleringsprocessen sköts av en oändlig skara farbröder och kusiner som i otaliga timmar vakar över koket. Cirkeln sluts genom att Joses fru ombesörjer plantering av nya agaveplantor.

Jose och hans familj har alla varit involverade i varje flaska Madre Mezcal. Allt görs enligt urgammal tradition och efter ett gammalt familjerecept. Från och med 27:e maj så kommer även vi i Sverige kunna njuta av Madre Mezcal. Hatten av för familjen Garcia Morales!

Stil och smak

Med en tillverkningsprocess som använts i århundraden, bär varje droppe Madre Mezcal Ensamble den naturliga smaken av agave. Den rena luften, vattenkällan och jordmånen spelar alla sin viktiga roll i Madre Mezcal. Med en mer subtil karaktär av rökighet så erbjuder Madre nya dimensioner av mezcal-upplevelsen. Söta och mineraliska toner tillåts komma fram i samspel med salvia och subtila florala nyanser.

Passar till

Madre Mezcal Ensamble har en stil och karaktär som tillåter hemma-bartendern att ta ut svängarna. Har du en favoritklassiker som Margarita, Paloma eller Mojito? Använd samma ingredienser men ersätt basspriten med Madre Mezcal och du har en ny smakupplevelse. Ett somrigt drinktips är att göra en jordgubb & vattenmelon Mojito eller hålla det enkelt med mezcal och lemonad i ett högt glas fyllt med massor av is.

Madre Mezcal Ensamble

Lanseringsdatum: 2022-05-27

Pris: 489 kr | Alkoholhalt: 45% | Storlek: 700 ml | Artikelnummer: 41187-01

För mer information kontakta tommy@spivi.se.