Exklusiv lansering 27:e januari

ÖLNYHET! Straffe Hendrik Heritage årgång 2021 lanseras nu på Systembolaget.

För tredje gången lanseras Brouwerij De Halve Maans flaggskepp Straffe Hendrik Heritage på Systembolaget. Denna gång är det årgången 2021 som lanseras i en limiterad upplaga om endast 900 flaskor á 750ml, snyggt presenterad i en elegant trälåda prytt med bryggeriets emblem. En klenod inom den belgiska ölkulturen och ett populärt samlingsobjekt för belgiska ölälskare världen över. Just årgångsbeteckningen gör just denna öl än mer åtråvärd för samlare då man kan följa den utvecklingen ölet har under många många år. För även om Heritage är tillgängligt som ungt så mår den bättre av att lagras och klarar utan problem lagring ända upp till 10 år för att stillsamt utvecklas till ett sant mästerverk!

Straffe Hendrik Heritage bygger på bryggeriets Straffe Hendrik Quadrupel. Ett kraftig öl mörkt till färgen och med en mäktig alkoholhalt på 11%. Straffe Hendrik Quadrupel är fullproppad med smaker och har tydliga toner av choklad, lakrits, sirapslimpa, tobak och torkad frukt såsom russin, fikon och plommon. I Heritage-kostymen har Quadrupeln fått vila 12 månader på en blandning av fat från Bordeaux, Cognac, Armagnac, Calvados samt ny fransk ek. Mognaden sker i bryggeriets medeltida källarvalv för att lanseras årligen i slutet av november på den stora belgiska ölmässan i Gent. Interaktionen mellan den komplexa maltbasen och mognaden på fat, i synnerhet Bordeauxfaten ger Straffe Hendrik Heritage ytterligare en dimension och djup som gör att den lämpar sig särskilt väl för lagring. Den syran som vinfaten skänker ölet lugnar sig med tiden och skänker än mer komplexitet och ger ölet en lång lagringspotential. För den tålmodige finns mycket njutning att finna genom att lagra Heritage i många år!

Namnet Straffe Hendrik kommer från Leon Maes, också känd som Henri den första. Familjen Maes köpte bryggeriet De Halve Maan 1856 och har sedan drivit densamma genom 6 generationer. 1981 föddes varumärket Straffe Hendrik, av Henri den fjärde och hans dotter Veronica Maes, Straffe Hendrik som fritt översatt betyder ”Starke Henrik” är en hyllning till familjen Maes tidigare 4 generationer av framstående Henris eller Hendriks som drivit bryggeriet. Straffe Hendrik Quadrupel såg dagens ljus 2010 och redan samma år fylldes de första ekfaten med denna fantastiska öl. Året efter lanserades Straffe Hendrik Heritage för första gången och årets upplaga 2021 markerar således 10-års jubileet av denna fantastiska bryggd.

Lanseringsdatum: 2023-01-27
Antal: 900 flaskor