Fler friska hallonsorter bäddar för massor av goda bär

Hallon från egen trädgård - mer närodlat kan det inte bli. Knappast godare eller nyttigare heller. Nu finns certifierade, garanterat friska plantor av många hallonsorter. De växer bättre och ger fler och större bär. Skörden kan bli dubbelt så stor jämfört med andra plantor, och av högre kvalitet.

Certifierade hallonplantor är rensade från virus och andra sjukdomar som hallonplantor nästan alltid bär på. Det behöver inte synas utanpå men påverkar i hög grad livskraft och skörd. Skillnaden blir tydlig när man jämför med certifierade plantor.

- Hallon är som många av våra kulturväxter vegetativt förökade i flera generationer. Det betyder att sortens alla egenskaper förs med till nästa generation. Tyvärr är det så att virus och svampar som lever i växtens vävnader också förs vidare till nästa generation och de sätter ned plantans växtkraft. De certifierade plantorna är fria från dessa sjukdomar, säger Elisabet Nilsson, verksamhetschef på Elitplantstationen och ansvarig för sjukdomstester och rensning.

Sorter av hallon varierar när det gäller bland annat härdighet, bärens färg, smak och storlek. Det är därför en bra idé att kombinera två eller flera sorter.

Certifierade hallonsorter

'Asker': Aromrikt, fast, ganska litet bär. Zon 1-5.

'Glen Ample': Ger många, stora och goda bär. Zon 1-3.

'Glen Prosen': Goda, fasta bär och taggfria skott. Zon 1-2(3).

'Golden Queen' E: Klart gula, söta och goda, ganska små bär. Zon 1-3.

'Haida' E: Kompakta plantor och fina, men inte så många, bär. Zon 1-5.

'Mormorshallon': Söta, goda, runda bär i mängd. Zon 1-3.

'Preussen' E: Fina, söta, aromatiska bär. Växer ganska svagt. Zon 1-5.

Hösthallon ger frukt på årsskotten och bären mognar senare än vanliga hallon:

'Autumn Bliss' E: Hösthallon med mörkröda, saftiga, stora bär med syrlig smak. Mognar i juli-oktober. Zon 1-3.

'Diana' E. Hösthallon med varmt aprikosfärgade bär med hög syrahalt. Mognar i september. Zon 1-2.

Odlingsråd

Hallon trivs i soligt läge. Jorden bör vara fuktighetshållande, väldränerad och rik på mull och näring. Krukodlade hallonplantor är lätta att lyckas med. De etablerar sig snabbt på sin nya växtplats och kan planteras när som helst. Vid plantering under varma perioder är det viktigt att vattna ordentligt.

Splendor Plant producerar och säljer växter till professionella kunder i partiledet. Trädgårdsbutiker, grossister, anläggare och kommuner är stora kundgrupper. Splendor Plant är Sveriges näst största partiplantskola och välkänd i branschen tack vare sin ledande ställning inom produktutveckling. För mer information se www.splendorplant.se alternativt kontakta Erika Wallin på Splendor Plant, tel: 042-373376, erika.wallin@splendorplant.se. Elisabet Nilsson, Elitplantstationen, når du på tel: 044-75094, elisabet.nilsson@elitplantstationen.se. Högupplösta bilder för nedladdning och fri publicering i samband med information om certifierade hallonplantor finns på http://www.splendorplant.se/foto.html

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• hallon