Hortensian Endless Summer blommar från Mors Dag till hösten

Hortensia är en klassisk Mors Dags-blomma. Nu finns blommande plantor av Endless Summer redan i slutet av maj. De fortsätter sedan att blomma hela sommaren. Välj mellan blommor i blått, rosa eller vitt.

Endless Summer är hortensior för utomhusbruk. De trivs utmärkt både i kruka på uteplatsen och i rabatt. Den långvariga blomningen beror på att de blommar såväl på äldre grenar som på årets skott. Detta är unikt bland hortensior av arten Hydrangea macrophylla.

Blomställningarna är täta och upp till 15 cm i diameter. Endless Summer ® The Original blommar i blått eller rosa beroende på vilken jord den odlas i. Högt pH-värde ger rosa blomning, i jord med lågt pH blir blommorna blå. Endless Summer ® The Bride har blommor som är grönvita när de slår ut men som sedan övergår i vitt. Buskarna blir 1-1,5 m höga.

- Vi har använt och sålt Endless Summer ända sedan de första kom år 2005. Fördelen med denna sort är att den blommar både på års- och fjolårsskotten. Det gör att man får en lång och fin blomning under hela sommaren. Går bra att odla på friland men också i kruka. Finns i färgerna blå, rosa och vitt, säger Rikard Skoglund från Zetas trädgård i Stockholm.

Endless Summer finns från slutet av maj i trädgårdsbutiker över hela landet. De trivs bäst i fuktig jord i sol eller halvskugga. Alla Endless Summer-sorter är härdiga upp till minst zon 4. Ju kallare klimat desto viktigare är ett varmt läge för att blomningen ska bli riklig.

Splendor Plant producerar och säljer växter till professionella kunder i partiledet. Trädgårdsbutiker, grossister, anläggare och kommuner är stora kundgrupper. Splendor Plant är Sveriges näst största partiplantskola och välkänd i branschen tack vare sin ledande ställning inom produktutveckling. För mer information om Endless Summer eller om företaget se www.splendorplant.se alternativt kontakta Erika Wallin på Splendor Plant, tel: 042-373376, Erika.Wallin@splendorplant.se. Högupplösta bilder för nedladdning och fri publicering i samband med information om Endless Summer finns på http://www.splendorplant.se/foto.html

• Trädgård

• plantskola