Tre nomineringar till CandyKing och SPLIT Stockholm i Svenska Designpriset

Efter förra årets succé med tre nomineringar i Svenska Designpriset fortsätter CandyKing på samma spår även i år. I årets upplaga av Sveriges största designtävling nomineras de återigen i hela tre kategorier tillsammans med byrån SPLIT Stockholm.

Det har gått ett år sedan den svenska re-lanseringen av Cloettas lösgodisvarumärke CandyKing. Tillsammans med byrån SPLIT Stockholm skapade Cloetta i samband med det ett övergripande kommunikationskoncept som tog form i samtliga kanaler på samtliga marknader. Den 2 september tillkännagavs det att CandyKing kammat hem hela fyra nomineringar i Svenska designpriset 2021, varav tre tillsammans med SPLIT Stockholm – sociala medier, bildkommunikation foto samt digital identitet.

– CandyKing handlar om personliga favoriter, tillsammans med vår byrå SPLIT Stockholm har vi översätt det till en digital varumärkesupplevelse. Genom att berätta om alla de stunder i vardagen då vi behöver något sött, eller surt, eller salt kunde vi nå en emotionell punkt som visar att CandyKing är något för alla och så mycket mer än bara en påse lösgodis. Life is sweet, helt enkelt, säger Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix, på Cloetta.

Kommunikationskonceptet togs fram i nära samarbete med fullservicebyrån SPLIT Stockholm. Simon Areskoug, projektledare och kreativ strateg, beskriver arbetet så här:

– De digitala plattformarna är idag ofta första kontakten med den potentiella konsumenten, så vi behövde hitta en bra balans mellan inspiration och information och dessutom koppla ihop den fysiska och digitala kundresan. Hemsidan blev en informationsbas, sociala medier byggde relation med konsumenterna och butikerna och kampanjerna fungerade 360°. På så sätt kunde vi bygga ett helt ekosystem av fysiska och digitala touch points och generera sälj, trafik och en enhetlig varumärkesupplevelse, säger han.

Röstningen, som är öppen för alla, startar den 13 september på www.designpriset.se.

Projektledare och kreativ strateg: Simon Areskoug

Art Director: Yong-Namm Lee

Designer: Sofia Rönnqvist

Designer: Kully Samra

Copywriter: Jonna Fyhr

Produktionspartner: Bsmart

Kund: Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix, Cloetta

Kontaktperson: Simon Areskoug, simon.areskoug@splitstockholm.se

Sedan Cloettas köp av CandyKing är de nu den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30% av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15%. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla. Se mer på www.candyking.se.

• digital design
  • cloetta
  • split stockholm
  • digital identitet
  • candyking
  • kommunikationsbranschen
  • kommunikation
  • bsmart
  • svenska designpriset 2021
  • lösgodis
  • svenska designpriset
  • pick & mix

SPLIT Stockholm is a modern full-service agency that best can be described as a hybrid between a digital and communication agency. We put strategies into motion and turn ideas into reality. Designing, developing and branding wherever there is a need for a more beautiful and functional tomorrow. We believe the best efforts come from working with the things that inspire us and we don’t close the door for any type of client or need. We believe in diversity in skills, gender and ethnicity and are truly passionate about people. We are girls, we are guys, we are friends, we are family, we are junior, we are senior. We are SPLIT.

Jonna Fyhr

Press contact Pressansvarig +46707837414