Västerbottens sportnäring tar plats på SM-veckan i Skellefteå

20–26 mars kommer SM-veckan till idrottsstaden Skellefteå. Under SM-veckan kommer några av bolagen från Västerbottens sportnäring att vara aktiva, antingen på Vitbergets eventområde eller som en möjliggörare av hela upplevelsen. Här är ett urval av bolag från Västerbotten som finns representerade med sina produkter eller tjänster under SM-veckan:

Daco
Ersmarksbolaget Daco har ett stort utbud av sport- och fritidsprodukter i sin portfölj. Förutom sarger m.m. till innebandy, bandy och ishockey producerar de också bl.a. flytbryggor och portabla läktare. Med hjälp av Dacos läktare kan publikkapaciteten på Norrvalla flerdubblas och det finns goda chanser att skotercrossen blir årets publikfest. Dacos läktare finns även på fler platser under SM-veckan.

Kvikkac
På eventytan i evenemangsområdet på Vitberget kommer Jörnbolaget Kvikkac genomföra sin officiella världslansering av innovationen On-Rails – en lastbärare för snabb och enkel transport av skidor, stavar och andra långa föremål. Läs mer om produkten på www.on-rails.se.

Widman Timing
På kort tid blev Widman Timings luftrenare för vallabodar mycket populär bland de som testat den och den finns idag hos ett antal klubbar samt har testats av framstående skidskyttelandslag och väckt intresse hos längdskidslandslag. Under SM-veckan kommer Widman Timing finnas på plats i barnområdet med en annan av sina produkter – Glide Speed Tester.

Teknikcoach & Vallaservice
På Vitbergets eventområde kommer du kunna träffa Jussi som driver det Umeåbaserade bolaget Teknikcoach & Vallaservice. Med stor passion för längdskidåkning i allmänhet och jakten på de perfekta skidorna i synnerhet har Jussi byggt en bas med nöjda stamkunder från både Sverige och Finland. Jussi har även varit inhyrd av en stor italiensk researrangör som expert inför Vasaloppet och Birkebeinerrennet. Följ gärna Teknikcoach & Vallaservice på Facebook!

Fugu Sports
På Skellefteå Kraft Arena kommer de svenska mästarna i klätterformen lead att koras. I lead klättrar deltagarna en led på en högre vägg säkrad med rep. Leden blir allt svårare ju längre upp man kommer och segrar gör den som kommer längst. I Skellefteå verkar bolaget Fugu Sports AB, en ledande tillverkare av klättergrepp och klätterväggar, med försäljning i Norden och Europa.

Martinsons
Martinsons har en omfattande produktion av sågade trävaror och byggprodukter. Därtill är de en av Sveriges ledande producenter av limträ och störst i Norden inom KL-trä. Till SM-veckan har Martinsons bidragit med material till vinterstudion, men det är främst deras bidrag med idrottshallar och läktare som gör bolaget till en stark aktör även inom sportnäringen. Inte bara regionalt utan också nationellt.