Länets sportnäring gör avtryck internationellt

Bolag inom Västerbottens sportnäring etablerar sig på internationella marknader. Många internationella satsningar möjliggörs tack vare regionens stödfunktioner, där projektet Sportup North har särskilt fokus på små och medelstora bolag inom den växande sportnäringen.

Med projektmedel och sitt nätverk kan Sportup North förenkla bolagens internationaliseringsprocesser.

– Tack vare Sportup North fick vi möjlighet att åka på världens största cykelmässa, redan år ett för oss. Det visade sig vara en kanonstart med massor av insikter, säger Jenny Ferry, medgrundare till det Umeåbaserade företaget Sigr Nordic som designar funktionella cykelkläder.

Fler satsar internationellt redan från start

Med stöd i form av bland annat översättning och kostnader för internationella affärs- och mässresor har Sportup North hjälpt fem bolag från Västerbotten att nå nya internationella marknader.

– Internationellt fokus har blivit naturligt och är prioriterat för många bolag, redan i uppstartsfas. Det blir tydligt då vi med lång tid kvar i projektet redan nått våra projektmål för antal bolag vi ska ha hjälpt ta klivet ut på en internationell marknad, säger Emma Pantze, projektledare i Sportup North.

Tydligare internationellt fokus och större upptagningsområde

Projektet Sportup North pågår i sin nuvarande form till november 2019. Vid en eventuell fortsättning kommer projektet få ett tydligare fokus på just internationalisering, och ambitionen är bredda projekts upptagningsområde till att också inkludera Norrbotten.

– Det internationella perspektivet känns väldigt spännande. Sett till de bolag projektet stöttat hittills finns det också många luckor kvar att fylla, bland annat i form av sporturismen. Många bolag i regionen är redan starka inom till exempel sportfiske och alpint, men med tanke på de satsningar som görs på cykelleder och cykelsport i regionen borde det finnas särskilt stor tillväxtpotential inom det området – både i Västerbotten och i Norrbotten, säger Niclas Bromark, länsidrottschef i Västerbotten.

Bolag från Västerbottens sportnäring som fått hjälp i satsningar att nå internationella marknader

• Sigr Nordic – Tillverkare av funktionella cykelkläder i skandinavisk design. Försäljning och butiker på internationellt.
  • Daco – Tillverkning av produkter inom sport och fritid, bl.a. ishockeyrinkar och flytbryggor. Rustar för fler internationella marknader.
  • Rivia Sports – Tillverkare av färgstarka träningskläder och activewear som sticker ut. Knyter kontakter internationellt, bl.a. mot japanska marknaden.
  • ICROSS – Tillverkare av portabla jakt- och fiskebåtar. Fick stöd att besöka mässa i Holland för att knyta internationella kontakter.
  • ProMask –Tillverkare av målvaktsmasker för innebandy- och hockeymålvakter. Får coachning för att rusta för den ryska marknaden.